Evaluation:
Published: 16.02.2018.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
  • Essays 'Modernisms / postmodernisms arhitektūrā, glezniecībā', 1.
  • Essays 'Modernisms / postmodernisms arhitektūrā, glezniecībā', 2.
  • Essays 'Modernisms / postmodernisms arhitektūrā, glezniecībā', 3.
Extract

Kārļa Padega glezna “Madonna ar ložmetēju’’ attēlo karu, vardarbību. Ierocis ir rokās sievietei. Parasti Madonnu esmu redzējusi tikai attēlotu kā Dievmāti. Šādā tēlā viņu redzēt ir neparasti. Var jau būt, ka tādejādi viņš ir mēģinājis attēlot Latvijas spēcīgo sievieti, kura ir spējīga aizstāvēties un aizsargāt. Madonnas seja ir rāma, mierīga un var noprast, ka viņa zina ko dara. Viņa atrodas it kā virs karavīriem, un iespējams, ka viņi viņu nes, kā tādu uzvarētāju, varoni. Šajā gleznā kontrasti ir ļoti spēcīgi, jo centrā Madonna attēlota ar ļoti gaišām krāsām, bet ložmetējs, karavīri un fons ir ar tumšām krāsām, kas rada diezgan smagnēju efektu. Līdz ar to efekts par kara šausmām ir panākts.
Jāņa Pauļuka gleznas ir ļoti dekoratīvas. Viņa gleznās tik tiešām notveramas sajūtas, ko pauž varoņi. Pārsvarā visur ir sajūtama saules un gaismas klātbūtne. Viņa gleznās jūtams gan vējš, miers, nemiers, siltums, aukstums u.c. sajūtas. Interesants šķiet pašportrets pilnā augumā, kur fonā ir viņa paša gleznas. Kā personība viņš šķiet spēcīgs, nopietns, ļoti tiešs cilvēks. Par to liecina gan augums, gan stingrais skatiens. …

Author's comment
Atlants