Evaluation:
Published: 02.04.2001.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 1 units
References: Not used
  • Research Papers 'Monopoluzņēmumi', 1.
  • Research Papers 'Monopoluzņēmumi', 2.
  • Research Papers 'Monopoluzņēmumi', 3.
  • Research Papers 'Monopoluzņēmumi', 4.
  • Research Papers 'Monopoluzņēmumi', 5.
  • Research Papers 'Monopoluzņēmumi', 6.
  • Research Papers 'Monopoluzņēmumi', 7.
  • Research Papers 'Monopoluzņēmumi', 8.
  • Research Papers 'Monopoluzņēmumi', 9.
Extract

Pirms sāk vispār runāt par monopoluzņēmumiem vispirms būtu jāzina, kas vispār ir konkurence, jo monopols ir viens no četriem konkurences veidiem. Konkurence ir ekonomiskā sacensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem, kas sacenšas viena veida vai aizstājamu preču ražošanā vai realizācijā. Tā ir cīņa par pircēju, par noteicošo lomu tirgū vai kādā tirgus daļā. Konkurence ir tirgus ekonomikas neatņemama sastāvdaļa, galvenais stimuls attīstīt ražošanu (pakalpojumus), efektīvi saimniekot. Tirgus dalībnieku ekonomiskā uzvedība ir organiski saistīta ar konkurenci. Konkurence ir ekonomiskā progresa noteicošā svira. Konkurences spēks saistās ar ekonomisko piespiešanu, kas liek iesaistīties cīņā par augstāku efektivitāti. Neviens uzņēmējs, liels vai mazs, nevēlas bankrotēt. Konkurence ir brīva no administratīviem žņaugiem, priekšstatiem. Tas nenozīmē, ka konkurence var ignorēt valsts likumdošanu.
Tirgus ekonomikas teorijā parasti tiek izdalītas četras tirgus struktūras, kas vienlaikus tiek raksturotas kā konkurences veidi.
Konkurences veidi: 1) pilnīgā konkurence; 2) monopols un monopsons; 3) oligopols un oligopsons; 4) monopolistiskā konkurence.…

Author's comment
Atlants