-
Informācijas un komunikācijas pakalpojumu uzņēmējdarbība Latvijā 21.gadsimtā
4. Telekomunikācijas nozares sasniegumi, problēmas, nākotnes perspektīvas
Telekomunikāciju sektors ir strauji attīstījies no samērā vienkāršas struktūras (viens operators – viens pakalpojums –viena valsts) par ļoti sarežģītu struktūru (daudz savstarpēji konkurējošu pakalpojumu sniedzēju, dažādi pakalpojumi, visa pasaule), kļūstot par nozīmīgu tautsaimniecības nozari valsts ilgtermiņa ekonomiskās attīstības stratēģijas īstenošanai.
Līdz ar tehnoloģiskiem sasniegumiem elektronisko signālu apstrādē un pārraidē pasaulē, aizvien vairāk ir vērojama balss un datu pārraides pakalpojumu, izmantojot dažādas tehnoloģijas, interneta, u.c. elektronisko sakaru pakalpojumu konverģences tendence, ļaujot samazināt pakalpojumu cenu līmeni un nodrošinot plašāku piedāvājuma klāstu.
Kas gan attiecināms uz nozares problēmām, tad tās ir:
• elektronisko pakalpojumu nodrošināšanai katrs operators būvē savu elektronisko sakaru tīkla infrastruktūru;
• ierobežoto nacionālo resursu (radiofrekvenču, numerācijas telpas un adresācijas) neefektīva piešķiršana, izmantošana un pārvaldīšana;
• nepietiekama piekļuve interneta un Informācijas sabiedrības pakalpojumiem;
• analogās televīzijas un skaņas apraides iekārtu tehniskais un morālais nolietojums;
• netiek plaši izmantoti platjoslu tehnoloģiskie risinājumi elektronisko pakalpojumu sniegšanai;
• citu sektoru piemēram, izglītības, kultūras, reģionālās attīstības u.tml., projekti tiek realizēti neņemot vērā elektronisko sakaru tīklu infrastruktūras un tehnoloģiju iespējas.
Pieaugošais platjoslu interneta lietotāju skaits, kā arī datu plūsma un jauni platjoslu pakalpojumi raisa nepieciešamību pēc augstākiem frekvenču joslu platumiem. Nākamās paaudzes sakaru tīkli dos iespēju efektīvāk izmantot vairākus pakalpojumus ar vienu infrastruktūru. Ātrdarbīgu tīklu attīstība, kas daļēji vai pilnībā balstīta uz optiskās šķiedras kabeļiem, ir vēlamais attīstības virziens, kas veicinās inovatīvus un labākus platjoslu pakalpojumus. Izšķirīga nozīme, gatavojoties nākamās paaudzes tīklu piekļuvei, būs brīvi pieejama interneta un sakaru nozares tirgud konkurētspējas saglabāšanai.
…
Informācijas un komunikācijas pakalpojumu uzņēmējdarbība Latvijā (Latgales, Rēzeknes novadā) 21. gadsimtā Informācija ir ziņas par apkārtējo pasauli. Cilvēks kā bioloģiska un sociāla būtne var eksistēt tikai apstrādājot informāciju, ko viņš saņem no apkārtējās pasaules, pieņemot lēmumus un attiecīgi rīkojoties. Informāciju satur gan grāmatas teksts, gan ieraksts kasetes lentē, gan attēls televizora ekrānā, gan luksofora signāls, gan jebkurš žests vai galvas mājiens u.tt. Informācija vienmēr ir saistīta ar informācijas nesēju – materiālu objektu vai vidi. Viena no galvenajām nozares tendencēm pēdējos gados ir bijusi strauja telekomunikāciju pakalpojumu konverģence, kas bijusi vērojama visā pasaulē un ir ietekmējusi arī Latvijas telekomunikāciju tirgu. Tehnoloģijas nemitīgi attīstās, un tas ļāvis uzņēmumiem, kas sākotnēji darbojās, izmantojot dažādas tehnoloģijas platformas (fiksētais, telekomunikāciju, mobilo sakaru tīkls vai TV), paplašināt to pakalpojumu piedāvājumu citu apakšnozaru teritorijā.