-
Mūsdienu teorijas par darba nozīmi cilvēka dzīvē
I. Harpazs (I. Harpaz) uzsver, ka pēdējā laikā liela uzmanība tiek pievērsta darbam, tā dabai un tā nozīmei tieši saistībā ar dinamiskajām pārmaiņām darba modeļos un ar nodarbinātības nenoteiktību. 1970. gados un 80. gadu sākumā bija manāmas bažas par to, ka darba vērtība Rietumu sabiedrībā ir mazinājusies un ka arvien plašāka iesaistīšanās atpūtas nodarbēs un komfortā ir aizvietojušas tradicionālo darba ētiku (Cherrington, Vecchio, 1980; Harpaz, 1988), par kādu, šķiet, runā arī Markss un Vēbers. Harpazs arī min, ka pēdējā laikā tomēr vairāki indikatori norāda, ka darba ētika ir joprojām stipra un dažu cilvēku dzīvē tā pat pieaug (Abbas et al., 1995; Lipset, 1992; Tennesen, 1994).1 Pēc literatūras analīzes secināju, ka postmodernisma teoriju autoru viedokļi tiešām ir atšķirīgi: vieni apgalvo, ka darbs mūsdienu sociālekonomiskajā situācijā ir zaudējis savu centrālo vietu cilvēku dzīvē, bet otri saskata, ka pārmaiņas pasaules sociālekonomiskajā situācijā ir ievērojami sašķobījušas cilvēku priekšstatu par darba nozīmi, taču būtībā tas nezaudē savu vērtību un nozīmi cilvēku dzīvē.
F. Vandenbergs, analizējot Marksa socioloģisko darba koncepciju, apšauba tās atbilstību mūsdienu nodarbinātības situācijai.2 Viņš apgalvo, ka Marksa teorija ir nepilnīga ar to, ka tā radās agrā industriālisma kontekstā, ka vēsturisko pārmaiņu dēļ tā vairs neattiecas uz postindustriālo ‘strādnieku bez darba’ problēmu.…
Marksa un Vēbera teorētiskās kritikas. Analizēju F.Vandenberga kritisko rakstu par marksismu un darba sabiedrības beigām, kurā visvairāk izcelta tieši masveida bezdarba problēma mūsdienās; Džeremija Rifkina darbu (2004), lai izceltu zinātnes un tehnoloģiju radītās lielās pārmaiņas cilvēka kopējā izpratnē par dzīvi un tās vērtībām; J. Broka rakstu par darbaspēku kā vērtību pārejošajā sabiedrībā; V. Vissera un A.A. Andersona rakstus par mūsdienu sabiedrību, kas, zaudējot motivāciju strādāt, zaudē arī savas eksistences jēgu.
