Author:
Evaluation:
Published: 10.05.2010.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: n/a
References: Not used
  • Essays 'I.Ziedoņa dzejoļa "Tu esi brīvs" interpretācija', 1.
  • Essays 'I.Ziedoņa dzejoļa "Tu esi brīvs" interpretācija', 2.
Extract

1)Nosauciet un raksturojiet dzejoļa motīvu.
Manuprāt, galvenais dzejoļa motīvs ir cilvēks un viņa liktenis, izvēles, ko viņš apzināti izdara vai neizdara. Dzejolis modelē situāciju, kurā cilvēks ir brīvs rīkoties, cerēt un piepildīt, taču izvēle netiek veikta. Aizvien biežāks sabiedrības vienojošais faktors ir vienaldzība, atsvešinātība un norobežošanās no apkārt notiekošā, dzīve kļūst par bezmērķīgām darbībām – nav patiesu jūtu, emociju. Izzūd jebkādas prasības pret sevi un pasauli, paliek tikai iekšēji nenoteikta cerība uz iespējamu pilnveidošanos nākotnē.

2) Raksturojiet dzejoļa liriskā ”Es” pārdzīvojumu.
Liriskais „Es” saprot, ka tieši tagad viņš ir atbrīvots, viņam ir dota iespēja rīkoties, taču viņš arī apzinās, ka viss cīņas spars ir zudis, viņš vairs nerod atbildes uz saviem jautājumiem un neredz jēgu savām darbībām. Liriskā „Es” iekšējā pasaule kļūst vienveidīga kā lēzens, izkusis svins, kuram ir vienaldzīga tiekšanās uz pārveidošanos, jo viņam šķiet, ka dzīves uzdevums ir galā. Dzejoļa noskaņā ir nolemtības sajūta, jo liriskā „Es” pārdzīvojums netiek atrisināts, viņš tikai vēlas to izbeigt.

Author's comment
Atlants