-
Patērētāju individuālās atšķirības kā uzvedību determinējoši faktori un to pētīšana mārketingā
Summaries, Notes4 Economics, Marketing, Advertising, Sociology
Patērētāju resursi – patērētāju resursi būtiski ietekmē patērētāja (pircēja) rīcību tirgū, piemēram, produktu sortimenta izvēlē. Tirgus darbiniekiem, kas nodarbojas ar tādu preču tirdzniecību, kuru pieprasījums ir atkarīgs no patērētāju ienākumiem, uzkrājumiem, kredītspējām (piemēram, auto, nekustamā īpašuma, luksus preču tirdzniecība), pastāvīgi jāseko līdzi patērētāju personīgo ienākumu un uzkrājumu izmaiņu tendencēm. Patērētāju resursus var iedalīt trijās daļās : ekonomiskie resursi, laika resursi un izziņas resursi.1 Pie ekonomiskajiem resursiem pieder : ienākumi, IKP, patērētāju rīcība nākotne u.c. Mārketingā tādus ekonomiskos resursus kā patērētāja ienākumus var iedalīt trijās grupās2 :
Personiskais ienākums – nauda, ko persona saņem vai nopelna pirms nodokļu atskaitīšanas (atvilkšanas);
Rīcībā esošais ienākums – nauda, kas cilvēkam ir un ko viņš var tērēt vai uzkrāt. Tā ir nauda, kas paliek pēc nodokļu nomaksāšanas;
Brīvie ienākumi – nauda, kas laiku pa laikam cilvēkam paliek brīvai tērēšanai pēc tam, kad ir segti ikdienai nepieciešamie izdevumi (pārtikai, drēbēm, mājoklim, transportam, medicīnas pakalpojumiem).
Tirgotājus, kas piegādā visu dzīvei nepieciešamo – pārtiku, mājsaimniecības preces un pakalpojumus, apģērbu – interesē rīcībā esošais ienākums. Jo cilvēks vispirms pērk to, kas nodrošina viņa eksistenci (maizi, pienu, elektrību, siltumu utt.) Savukārt mārketinga speciālistus, kuri darbojas somās, kas ražo vai pārdod luksus preces un pakalpojumus, interesē brīvie līdzekļi, ko cilvēks tērē šīm precēm un pakalpojumiem.…
Dažādie pircēji cits no cita atšķiras pēc vecuma, ienākumu līmeņa, izglītības, mobilitātes, gaumes utt. Mārketinga speciālistiem jāprot tos grupēt pēc viņu vajadzībām. Ja kāda pircēju grupa ir pietiekami liela, tad daži uzņēmumi var savu darbību koncentrēt uz to, lai nostiprinātos šajā tirgū. Šādas raksturīgas grupas var būt jaunatne, sievietes, vecāki cilvēki u.tml. Savukārt šo grupu ietvaros var izšķirt konkrētas apakšgrupas. Tā, piemērām, starp jauniešiem ar viņiem raksturīgu rīcību tirgū izceļas pusaudži, skolēni, studenti, jaunlaulātie. Tomēr, ja patērētāju skata kā individualitāti, tad galvenie personiskie raksturlielumi
