-
Vertikālā un horizontālā komunikācija
Abu līmeņu komunikācijas kanālos ir jāplūst sabalansētam informācijas apjomam. Cilvēki vēlas zināt, kas notiek! Horizontālajā kanālā ir jāplūst profesionālajai informācijai un pozi-tīvai sadzīviskajai informācijai. Vertikālajā kanālā ir jāplūst profesionālai informācijai, mo-tivējošai informācijai un atpakaļ jānāk atgriezeniskajai informācijai. Tikai šādi sabalansēta informācijas aprite ļauj veiksmīgāk uzņēmumam sekmīgi strādāt – arī pateicoties darbinieku apmierinātībai. Uzņēmums šodien dzīvo naidīgā ārējā vidē – konkurence, krīze, tādēļ ir svarīgi, lai naidīga vide neveidotos uzņēmuma iekšpusē.
Manuprāt, daudzos uzņēmumos nav izprasta personāla vadītāja funkcija, un viņš ir nepamatoti pārvērsts par izpildītāju, kas intervē potenciālos darbiniekus, sakārto personāla dokumentus un organizē personāla apmācības vai komandas motivējošos pasākumus. Per-sonāla vadītājam ir jābūt vertikālā komunikāciju kanāla operatoram – starpniekam starp va-dību un personālu. Šādam personāla vadītājam jāiekaro darbinieku uzticība un jābūt labām attiecībām ar vadību, kā arī jāpārzina psiholoģija un komunikāciju māksla.
Uzņēmumā ir jābūt abu tipu komunikācijai, jo bez tās cilvēka saziņa nevar pastāvēt. Katram uzņēmuma darbiniekam un arī vadībai ir jādomā par to, kāda ir uzņēmuma darbinieku ko-munikācija, lai uzņēmumā būtu veiksmīga saziņa, augsti panākumi, peļņa un laimīgi darbi-nieki un darba devēji.
…
Komunikācijas veidi nosaka cilvēku savstarpējās attiecības. Mēs esam saistīti ar citiem cilvēkiem un atkarīgi no viņiem tāpat, kā viņi ir atkarīgi no mums. Veiksmīga komunikācija nozīmē to, ka viss ir svarīgi – gan vārdi, gan darbība un garastāvoklis, izturēšanās veids, arī mīmika un žesti, gan pat tikai klusēšana un poza sniedz informāciju par mums. Mēs apzināti, vai neapzināti kaut ko demonstrējam uz āru, tomēr, mēs nevaram paredzēt kā šo informāciju uztvers citi caur saviem uztveres kanāliem un pieņēmumiem. Plānošana, organizēšana, līderība, kontrolēšana - ir cieši saistītas ar komunikāciju, tāpēc katram vadītājam jābūt labam komunikatoram. Komunikācija ir informācijas apmaiņas process starp partneri vai arī informācijas divpusēja apmaiņa, kas nodrošina savstarpēju saprašanos. Arī uzņēmuma pastāvēšana bez komunikācijas nav iespējama. Katrs tā darbinieks - gan vadītāji, gan padotie - piedalās komunikācijas procesā. Galvenie komunikācijas elementi: komunikators - cilvēks, kas nodod informāciju; var būt arī šīs informācijas avots; uzņēmumos - darbinieki un vadītāji; kodēšana - komunikatora ideju, domu pārvēršana sistematizētā simbolu virknē. Uzņēmuma struktūrā jānodrošina divvirzienu komunikācija: vertikāla komunikācija un horizontālā komunikācija. Pārdomāta un mērķēta komunikācija ir zelta atslēga tam, lai uzņēmums veiksmīgi funkcionētu. Nepārdomāta komunikācija vai tās trūkums rada baumas, intrigas, neizpratni, kļūdas un nemotivē darbiniekus. Informācija ir pamata izejviela komandā, un tās netraucēta aprite ļauj ātrāk atrast nepieciešamos risinājumus un pieņemt lēmumus.
