-
Mācīšanas metodes skolēniem, kuriem ir grūtības mācībās
Mācīšanās traucējumus izraisa arī bioloģiskie faktori. Mācīšanās traucējumu pamata tipi ir: uzmanības deficīts un hiperaktivitātes sindroms, vizuālās uztveres traucējumi, valodas signālu apstrādes traucējumi, sīko kustību traucējumi. Sarežģītāks mācīšanās grūtību cēlonis ir psihiskās attīstības aizture. Vissmagāko mācīšanā grūtību pamatā ir garīgās attīstības traucējumi (garīgā atpalicība).
Pētījumi rāda, ka bērni, kuriem ir mācīšanās traucējumi, bieži ķeras pie mācībām neefektīvi un juceklīgi. Viņi neanalizē uzdoto, viņiem trūkst sistemātiskas pieejas mācībām. Viņi, šķiet, neapjauš, ka pastāv dažādi paņēmieni, kas var palīdzēt iegaumēt. Viņi nezina, kā izmantot plānus vai izveidot noderīgus pierakstus. Ja šie bērni saņem sarežģītu uzdevumu, viņiem, šķiet, nav pat jausmas, kā pie tā ķerties klāt. Reizēm vājā mācīšanās stratēģija (pedagoģijā stratēģiju apzīmē par metakognitīvajām iemaņām) mācību sekmes ietekmē tikpat lielā mērā kā skolēna mācīšanās traucējumi.
Metakognitīvās iemaņas ir neformāli paņēmieni, kurus skolēni izmanto, lai vieglāk apgūtu, uzglabātu un atsauktu atmiņā informāciju. Lielākoties skolēni šīs metodes patver paši un izmanto tās arvien prasmīgāk. Tomēr skolēni, kuriem ir mācīšanās traucējumi, bieži vien neizmanto turpmāk minētos paņēmienus, ja vien viņiem konkrēti nenorāda, kā un kad tas ir darāms.…
Ikvienam pedagogam ir nācies sastapties ar bērniem, kam skolā radušās dažas problēmas un līdz ar to – grūtības mācībās. Mācīšanās grūtību rašanās cēloņi var būt dažādi – gan pēkšņi, gan ilgstoši, gan bioloģiski, gan sociāli. Pie grūtībām mācībās pieskaitāmi arī mācīšanās traucējumi. Kopīga iezīme visiem bērniem ar mācīšanās traucējumiem ir negaidīti sliktas sekmes, kas neatbilst viņu intelektuālajām spējām. Mācīšanās traucējumi ietver plašu traucējumu diapazonu, kas var iespaidot sekmes ikvienā mācību priekšmetā.




