Evaluation:
Published: 19.06.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 1.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 2.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 3.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 4.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 5.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 6.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 7.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 8.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 9.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 10.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 11.
  • Summaries, Notes 'Stāstīšanas mācīšana pirmsskolas vecuma bērniem', 12.
Extract

Bērnam bērnudārzā ir jāiemācās saturīgi, gramatiski pareizi, sakarīgi un noteiktā secībā izteikt savas domas. Reizē bērna runai jābūt dzīvai, nepiespiestai un izteiksmīgai. Sakarīga runa ir ļoti cieši saistīta ar domāšanu, domu pasauli. Bērna valodā atspoguļojas viņa domāšanas loģiskums, viņa prasme apdomāt uztverto un izteikt to pareizi, skaidri un loģiski. Pēc tā kā bērns veido savus teikumus, var spriest par viņa valodas attīstību.
Prasme stāstīt palīdz bērnam būt sabiedriskam, pārvarēt kautrīgumu, klusēšanu, rada ticību saviem spēkiem.
Ar sakarīgu runu saprotam noteikta satura paplašinātu izklāstu, kas attīstās loģiski, secīgi un precīzi, gramatiski pareizi un tēlaini.
Runas valodai ir divi veidi – monoloģiskā un dialoģiskā runa. Katrai no tām ir savas īpatnības. Dialoģiskā runa veidojas, sarunājoties diviem vai vairākiem cilvēkiem. Tā norit kā saruna jautājumu un atbilžu veidā, arī ar nepilniem teikumiem, izsaucieniem, ar izteiksmīgu intonāciju, ir bagātīgi papildināta ar žestiem un mīmiku. Dialoģiskajā runā ļoti svarīga ir prasme formulēt un uzdot jautājumus, atbilstoši dzirdētajam jautājumam veidot atbildi, vairāk vai mazāk pamatoti aizstāvēt savas domas, pārliecību.
Monoloģiskā runa prasa plašāku izklāstu, pareizu, pilnīgu un plānveidīgu stāstījumu. Monologā stāstītājam jāprot koncentrēt savas domas uz galveno, neaizraujoties ar detaļām, un tomēr runāt emocionāli, dzīvi, tēlaini.
Sakarīga runa bērnam veidojas tikai pedagogā vadībā, sistemātikā apmācības procesa nodarbībās. Šīs darbs ir jāsāk jau jaunākajā pirmskolas vecumā. Trīs gadus vecam bērnam ir pieejamas vienkāršākās dialoģiskās runas formas ( atbildes uz jautājumiem), jo viņš sāk mācīties loģiski izteikt savas domas sakarīgā valodā.
Dialoga veidošanas metodika.
Divus un trīs gadus veciem bērniem raksturīga uzmanības nenoturība, novēršanās no sarunas temata. Dialoģiskās runas attīstība ir atkarīga no domāšanas, atmiņas, uzmanības attīstības, vārdu krājuma apjoma un gramatisko iemaņu apguves. Četrus un piecus gadus vecs bērns pakāpeniski pāriet no saraustītiem izteicieniem uz plašāku, izvērstāku stāstījumu. Sarunas laikā bērns vairāk uzdot jautājumus, biežāk – kāpēc? Kādēļ? Piecu gadu vecumā bērns ir spējīgs uz mērķtiecīgu sarunu ilgāka laika posmā.…

Author's comment
Atlants