-
Vizuālās mākslas stundas pamatskolā kā līdzeklis kultūrvēsturisko vērtību apgūšanā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Vizuālās mākslas būtība, mērķi un uzdevumi pamatskolā | 5 |
1.1. | Vizuālās mākslas būtība | 5 |
1.2. | Vizuālās mākslas mērķi | 6 |
1.3. | Vizuālās mākslas uzdevumi | 6 |
1.4. | Vizuālās mākslas saturs | 6 |
2. | Kultūras vēstures būtība, mērķi un uzdevumi vidusskolā | 10 |
2.1. | Kultūras vēstures būtība | 10 |
2.2. | Kultūras vēstures mērķi | 10 |
2.3. | Kultūras vēstures uzdevumi | 10 |
2.4. | Kultūras vēstures saturs | 11 |
3. | Integrēta mācību satura raksturojums | 13 |
4. | Radošas personības būtība - kreativitāte | 16 |
5. | Izmantojamās mācību metodes vizuālās mākslas stundās | 19 |
6. | Vizuālās mākslas priekšmetu stundu plāni saistībā ar kultūrvēsturi | 22 |
6.1. | Vizuālās mākslas stundas plāni 5.klasei | 22 |
6.2. | Vizuālās mākslas stundas plāni 6.klasei | 24 |
6.3. | Vizuālās mākslas stundas plāni 7.klasei | 26 |
6.4. | Vizuālās mākslas stundas plāni 8.klasei | 28 |
6.5. | Vizuālās mākslas stundas plāni 9.klasei | 30 |
Secinājumi | 32 | |
Avotu un izmantotās literatūras saraksts | 34 | |
Anotācija | 35 | |
Abstract | 37 | |
Pielikumi | 38 |
Diplomdarba tēma ir „Vizuālās mākslas stundas pamatskolā kā līdzeklis kultūrvēsturisko vērtību apgūšanā”.
Šo tēmu izvēlējos, jo par to interese radās mācību prakses laikā, kad, mācot un padziļināti apgūstot vizuālās mākslas priekšmetu, redzēju, cik liela saikne tam ir ar kultūras vēstures priekšmetu.
Sākot rakstīt darbu, vēlējos noskaidrot divas galvenās lietas:
1.Kas ir māksla? – māksla ir cilvēka garīgās kultūras sastāvdaļa, īstenības apgūšana ar tēlu palīdzību. Tradicionālā vizuālā māksla sevī ietver tēlotājmākslu, lietišķo mākslu, arhitektūru, dizainu, foto, kino un citus mākslas veidus.1
2.Kas ir kultūra? – kultūra ir viss, ko ir radījis cilvēks, pētot kultūru vēsturiski. Svarīgi atcerēties, ka katrs, kurš to pēta, kultūru var interpretēt savādāk.1
Tātad māksla ir kultūras sastāvdaļa, un tās abas ir cieši saistītas ar cilvēka radošo darbību.
Uzskatu, ka mūsdienās tā ir visai aktuāla tēma, jo pat Izglītības ministrijas izdotajos vidējās izglītības standartos var atrast tādu frāzi: „Kultūras vēstures skolotājam vēlams strādāt ciešā sadarbībā ar vēstures, literatūras, filozofijas, reliģiju vēstures, vizuālās mākslas un citu mācību priekšmetu skolotājiem, lai šā mācību priekšmeta apguvē varētu izmantot minētajos mācību priekšmetos iegūtās zināšanas un prasmes un otrādi.”1 …
Pētījuma priekšmets ir vizuālās mākslas un kultūrvēsturisku tēmu integrāciju iespējas pamatskolās. Darbā ir izpētīta un izanalizēta mācību programma vizuālajā mākslā pamatskolām, izpētīta un izanalizēta mācību programma kultūras vēsturē vidusskolām, izpētīta un izanalizēta pedagoģiski psiholoģiskā literatūra, kā arī izstrādāti uzdevumi vizuālās mākslas stundām pamatskolā. Jāpiezīmē, ka šo materiālu var pielietot savā profesionālajā darbībā ikviens vizuālās mākslas skolotājs pamatskolā.
