Author:
Evaluation:
Published: 08.12.2005.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 4 units
References: Not used
  • Research Papers 'Oligopols', 1.
  • Research Papers 'Oligopols', 2.
  • Research Papers 'Oligopols', 3.
  • Research Papers 'Oligopols', 4.
  • Research Papers 'Oligopols', 5.
  • Research Papers 'Oligopols', 6.
  • Research Papers 'Oligopols', 7.
  • Research Papers 'Oligopols', 8.
  • Research Papers 'Oligopols', 9.
  • Research Papers 'Oligopols', 10.
  • Research Papers 'Oligopols', 11.
  • Research Papers 'Oligopols', 12.
  • Research Papers 'Oligopols', 13.
Extract

Daudzie ekonomisti pievērš uzmanību oligopolistiska tirgus struktūrai, kura pašlaik dominē attīstīto valstu ekonomikas atsevišķās nozarēs.
Oligopoliju raksturo sekojošas pazīmes:
4.Nozarē darbojas dažas konkurējošas firmas, tātad tas nav monopols.
5.Katras firmas pieprasījuma līkne ir ar negatīvu kāpumu, tāpēc tas nav pilnīga konkurence.
6.Nozarē ir vismaz viena liela firma, kura uzskata, ka viņas darbība izvērsis konkurējošo firmu reakciju, tātad tas nav monopolistiskā konkurence.
7.Firmas, darbojošās pie pilnīgas konkurences un monopolijas, izlaida viendabīgu (homogēnu) preci, bet darbojošās pie monopolistiskās konkurences – neviendabīgu (heterogenu) preci. Firmas-oligopolisti ražo gan viendabīgas, gan neviendabīgas preces.
8.Oligopoli var būt “stingri”, kad firmas-oligopolisti kontrolē praktiski visu tirgu, un “maigi”, kad oligopols ražo 70-30% nozares preces.
Firmai-oligopolistei, kura var mainīt savas preces cenas (pieprasījuma līkne ir ar negatīvu kāpumu, tātad ir monopola ietekme), pie tā jāņem vērā firmas-konkurentes reakcija. Ja, piemēram, firma “Alfa” darbojas pieprasījuma līknes elastīgajā gabalā, tad, pazeminot preces cenu tā var palielināt paplašināt pārdošanu, palielināt ieņēmumu apjomu un sasniegt ekonomisko peļņu. …

Atlants