Author:
Evaluation:
Published: 05.04.2009.
Language: Latvian
Level: Elementary school
Literature: n/a
References: Not used
  • Summaries, Notes '"Cilvēki laivās"', 1.
  • Summaries, Notes '"Cilvēki laivās"', 2.
  • Summaries, Notes '"Cilvēki laivās"', 3.
  • Summaries, Notes '"Cilvēki laivās"', 4.
Extract

1.uzdevums
1) Hohdrāts vērsās pie bērniem un skolotāja ar īsu, bet valstisku pamācošu uzrunu:
„Vācu valodā varēsiet apgūt pasaules kultūras vērtības. Viss labākais ir tulkots vāciski vai uzrakstīts vāciski. Vācu valoda ir Gētes, Šillera, Šopenhauera un Kanta valoda! Apgūstiet vācu valodu, un jums atklāsies pasaule! Domājiet vāciski, un jums pavērsies nākotne! Kur tiksiet ar kuršu mēli? Nekur tālāk par vārnu košanu un zobu šmakstināšanu nabadzībā!”

2) Katra valoda, lai cik senas un mazas tautas tā būtu, ir nozīmīga pašai tautai. Tā veido tautas pagātni, tagadni un nākotni, bet arī pasaules. Ne savu, ne citu valodu nedrīkst noniecināt!

3) Hohdrāts ar savu runu uzrunāja tieši bērnus, kas arī bija vissliktāk. Bērniem vēl nav savas patstāvīgas domāšanas un viņi klausa visam, ko saka pieaugušie. Bērnus ir viegli ietekmēt.

4)Kuršu valodu skolotājs uzskatīja par vidutājvalodu starp latviešiem un lietuviešiem. Arī ar senprūšiem kurši pratuši sarunāties. Skolotājs stāstīja mācītājām, sarakstoties ar kurzemniekiem. Kurzemes teritorijā kuršu valoda sajaukusies ar latviešu, un abas neesot atšķiramas. Latviski runājot lieli apgabali pie Baltijas jūras – Kurzeme, Vidzeme, Zemgale un Latgale. Kuršu kāpu kurši esot tikai tāda maza aklā zariņa, ko vēsture izcēlusi no lielā valodas organisma.

Author's comment
Atlants