Author:
Evaluation:
Published: 29.03.2010.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: n/a
References: Not used
  • Summaries, Notes 'Kritiskās domāšanas definīcijas', 1.
  • Summaries, Notes 'Kritiskās domāšanas definīcijas', 2.
  • Summaries, Notes 'Kritiskās domāšanas definīcijas', 3.
  • Summaries, Notes 'Kritiskās domāšanas definīcijas', 4.
Extract

Delphi ziņojums
"Mēs kritisko domāšanu izprotam kā mērķtiecīgu, pašregulējošu spriestspēju, kuras rezultāts ir interpretācija, analīze, novērtējums un slēdziens, kā arī paskaidrojums par tiem faktiskajiem, konceptuālajiem, metodoloģiskajiem, kriteriālajiem vai kontekstuālajiem apsvērumiem, uz kuriem šis spriedums ir balstīts. KD (kritiskā domāšana) ir būtiska kā izpētes instruments. Kā tāda KD izglītībā ir atbrīvojošs spēks un ievērojams resurss cilvēka personīgajā un pilsoniskajā dzīvē. Lai gan KD nav sinonīms labai domāšanai, tā ir tāda cilvēciska parādība, kas plešas plašumā un pati izlabo savas kļūdas. Ideālais kritiskais domātājs ir zinātkārs, zinošs, uzticas saprātam, viņa prāts ir atvērts, elastīgs, godīgs novērtējot un attiecībā pret saviem personīgajiem aizspriedumiem, labprātīgi spēj mainīt savu viedokli, noskaidro informācijas avotus, kārtīgi attiecas pret komplicētiem jautājumiem, rūpīgi meklē atbilstošu informāciju, saprātīgi izvēlas kritērijus, koncentrējas uz ziņu ievākšanu un neatlaidīgi meklē rezultātus, kas kas tik precīzi, cik to atļauj subjekts un sprieduma izdarīšanas apstākļi. Tāpēc labu kritisko domātāju izglītošana nozīmē darbošanos šī ideāla sasniegšanas virzienā. Tā apvieno KD iemaņu attīstīšanu un tās tendences izkopšanu, kas pastāvīgi sniedz noderīgus spriedumus un ir racionālas un demokrātiskas sabiedrības pamats."
Nedaudz pārveidojot, šī definīcija kļūst saprotamāka:
Mēs izprotam kritisko domāšanu kā mērķtiecīgu, pašregulējošu spriestspēju,
kuras rezultāts ir
interpretācija
analīze
novērtējums
slēdziens.…

Author's comment
Atlants