Kad cilvēki saņem dāvanas, viņi visbiežāk atmaigst un arī vēlas izdarīt kaut ko labu dāvanas devējam. Šādā veidā veidojas sociālas attiecības starp devēju un saņēmēju. Mūsdienās šo iespēju savā labā izmanto dažādi uzņēmumi, kas piedāvā saviem klientiem dažādas dāvanas, lai klienti savukārt izvēlētos viņu produktu vai pakalpojumu. Izmantojot dažādus mārketinga trikus, uzņēmumi rada vīziju, ka tās ir brīvas dāvanas, lai gan realitātē, par katru dāvanu ir samaksāts un tā tiek dota ar noteiktu mērķi.
Pasaule ir dažāda, ir cilvēku grupas, kas dzīvo pēc savām tradīcijām un noteikumiem, un viņu skatījums uz terminu “dāvana” ir savādāks, nekā tas ir citur pasaulē. Arī laikam un iespējām attīstoties, mainās cilvēku izpratne par to, kas ir dāvana, kāpēc tā tiek pasniegta – ar mērķi vai spontāni. Pasaule ir ļoti attīstījusies un manuprāt, būtu vērts izpētīt kā mūsdienās uzņēmumi ar dāvanu palīdzību cenšas pievilināt savus klientus, un kā šis termins “dāvana” tiek pasniegts no uzņēmuma puses.
…
Mūsdienās mēs katrs bieži sastopamies ar vārdu dāvana. Vai nu mēs esam tie, kas šo dāvanu saņem, vai arī mēs esam tie, kas dāvanu dāvina kādam citam. Šeit mēs varam sev uzdot jautājumu, kāpēc mēs šo dāvanu dāvinām, vai pieņemam? Vai šīs dāvanas ir brīvas? Atbildot uz šo jautājumu, pirmkārt, vēlos demonstrēt, ka katrā pasaules reģionā ideja par “brīvām” dāvanām un to dāvināšanu atšķiras, otrkārt, uzskatu, ka dāvanas vienmēr tiek dāvinātas ar kādu noteiktu mērķi, un treškārt – jebkura dāvana kaut kādā veidolā veido sociālas attiecības ar dāvanas saņēmēju un devēju, tāpēc tā nevar būt brīva dāvana.



