-
Profesionālā izdegšana skolotāja darbā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Izdegšanas sindroms | 4 |
1.1. | Izdegšanas sindroma attīstību ietekmējošie faktori | 5 |
1.2. | Izdegšanas simptomi | 6 |
2. | Profesionālā izdegšana | 7 |
2.1. | Profesionālā stresa vadīšana | 8 |
3. | Skolotāja darba specifika | 10 |
3.1. | Faktori, kas raksturo skolotāja darba vidi | 11 |
4. | Stresa mazināšana ikdienā | 12 |
Secinājumi | 15 | |
Izmantotā literatūra | 16 |
Lielākā daļa skolotāju mijiedarbojas savā strpā. Šāda mijiedarbība visbiežāk noris skolotāju istabā/atpūtas telpā, pamatā tur valda relaksējoša atmosfēra. Pētniece skaidro, ka skolotāji var patstāvīgi samazināt izdegšanas sindroma riskus, izmantojot savas profesionālās, īpašības – spēju sadarboties ar cilvēkiem, iesaistīt izglītojamos mācībām, palīdzēt viņiem noteikt mērķi un motivēt tos. Tādā veidā skolotāji var palīdzēt viens otram tādā pašā veidā. Tas nozīmē, ka skolotājam ir jāpraktizē to, ko skolotājs savā ikdienā liek pildīt saviem izglītojamiem. Piemēram, darbs pāros vai grupās, uzdot jautājumus neskaidrības gadījumos, pārskatīt/pārbaudīt savu veikto darbu, novērtēt sevi utt.
Tomēr arī daudzi atzīst, ka skolotāju pārpūli parasti kavē un samazina tie skolotāji, kuri māk kontrolēt savus ikdienas izaicinājumus. Lai samazinātu šos izaicinājumus, raksta autori sniedz padomus: kontaktēties ar saviem darba kolēģiem, piemēram, par mācību programmu izstrādi un mācību procesa plānošanu, kā arī kādas pedagoģiskās metodes ir efektīvākās. Darba devējam ir jānodrošina pietiekami resursi un iespējas, lai skolotājs savā darbībā varētu produktīvi un kvalitatīvi strādāt. Skolotājam un administrācijai būtu nepieciešams uzturēt savstarpējo sadarbību, lai atvieglotu darbu. (L.Gladeviča ,2018)
…
Izdegšanas sindroms- simptomu komplekss, kurš visbiežāk sastopams tiem profesiju pārstāvjiem, kam ir darbs ar cilvēkiem, kur ir augsta psiholoģiskā un intelektuālā slodze. Pieaugot darba intensitātei, noslogotībai apstākļos pie augsta emociju un stresa līmeņa, par izdegšanas sindroma esamību īpaši jāatceras gados jauniem darbiniekiem. Skolotāja darbs ir saistīts ar lielu emocionālo spēku patēriņu- emocionālie resursi var izsīkt, un tad organisms un psihe rada dažādus aizsargmehānismus. /(R.Dālke, R.Aišpure (red.) 2014)/