Author:
Evaluation:
Published: 15.11.2007.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 4 units
References: Used
  • Summaries, Notes 'Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums', 1.
  • Summaries, Notes 'Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums', 2.
  • Summaries, Notes 'Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums', 3.
  • Summaries, Notes 'Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums', 4.
Extract

Pieprasījuma un piedāvājuma līdzsvars tirgū.
Tirgū notiek interešu saskaņošana, preces tiek pārdotas par cenu, kura ir pieņemama abām pusēm. Patērētāju intereses tirgū sakrīt, tad, kad cena ir līdzsvarota. Ja cena būs lielāka, tad būs preces pārpalikums, bet ja cena būs mazāka, tad radīsies preces trūkums jeb deficīts. Tāpēc piedāvājums tirgū mainās.
Līdzsvara stāvokli ietekmē arī nodokļi un valsts nodokļu politika. Lai palielinātu valsts budžetu valsts var aplikt preces ar papildus vai lielākiem nodokļiem. Šajā gadījumā ir svarīgi noskaidrot, cik patērētājiem būs papildus jāmaksā par preci un kādu naudas summu, pēc nodokļu nomaksāšanas, saņems ražotāji, un cik lieli būs viņu zaudējumi. Ja valsts ir pacēlusi nodokļus, pircējiem un ražotājiem nākas sadalīt nodokli savā starpā. Ir atšķirība, ja piedāvājums ir elastīgāks par pieprasījumu, tad lielāko nodokļu daļu samaksās pircējs, bet ja pieprasījums ir elastīgāks par piedāvājumu, tad lielāko nodokļu daļu samaksās pats pārdevējs. (R.Škapars. 105.lpp.) Apliekot preci ar nodokli preces vērtība pieaug un piedāvājums tirgū samazinās. Tāpēc sabiedrībā rodas neto zaudējumi, jo no nepārdotas preces ražotāji nevar iegūt peļņu un valsts nevar iekasēt nodokļus no pārdotām precēm…

Author's comment
Atlants