-
Pircēju rīcība patēriņa tirgū
Patērētāju rīcības ietekmējošos faktorus var iedalīt piecās grupās- ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie un psiholoģiskie faktori.
Ekonomiskie faktori ir darba alga, ienākumu līmenis, cenu līmenis un maksātspēja. Ekonomiskie faktori lielā mērā ietekmē visus pārējos faktorus, ar tiem tieši iedarbojoties uz konkrētā cilvēka rīcību. Ekonomiskie nosacījumi, kas regulē pircēja rīcību, ir maksātspēja (ienākumu līmenis, to stabilitāte), ietaupījumi, parādi un spēja tos nomaksāt u.c. Ekonomiskie faktori ietekmē ne tikai tieši, bet arī ievērojami iedarbojas uz sociāliem, kultūras, personiskajiem faktoriem.
Sociālie faktori darbojas jebkurā sabiedrībā, jo vienmēr pastāv noteikti sociālie slāņi (grupas). Sociālie slāņi ir salīdzinoši stabilas sabiedrības grupas, kurās apvienojas cilvēki ar līdzīgām dzīves vērtībām, interesēm un rīcības principiem. Piederību noteiktam formālam slānim (grupai) nozīmē arī īpašu rīcību tirgū. Atkarībā no tā pircējs dod priekšroku: konkrētiem produktiem; noteiktām produktu markām; izklaides veidiem; veikala tipiem; reklāmas avotiem un veidiem. Pircēju rīcību tirgū ietekmē arī neformālās sociālās grupas jeb saskares grupas.…
Patērētāju uzvedības pētīšana ir viens no pirmajiem elementiem mārketinga plānu veidošanā. Katru preču ražotāju interesē, kā pircējs reaģē uz tiem daudzajiem iepirkšanās rosinātājiem, ar kādiem viņš saskaras tirgū (preču sortiments, cena reklāma u.c.), jo tādejādi var gūt priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem. Šajā nolūkā tiek konstruēts noteikts pircēju rīcības modelis, kurā iekļauti iekšējie un ārējie faktori, kas ietekmē vajadzību rašanos un pircēju rīcības motivējumu, pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesu un pirkšanas rezultātu.
