Author:
Evaluation:
Published: 12.11.2014.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 15 units
References: Used
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 1.
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 2.
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 3.
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 4.
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 5.
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 6.
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 7.
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 8.
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 9.
  • Summaries, Notes 'Tirgus niša un stratēģisko grupu karte', 10.
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Tirgus nišas startēģija    3
  Stratēģisko grupu karte    6
  Izmantotā literatūra    10
Extract

Vidējo izmaksu līknes ilgā laikā
Vidējās kopējās izmaksas = Kopējās izmaksas / saražoto prežu daudzums.
Ražošanas mēroga pastāvīgais efekts ir vērojams situācijā, kad ilgstošo vidējo kopējo izmaksu lielums nav atkarīgs no izgatavotās produkcijas apjoma.
Ražošanas mēroga mazināšanās efekts ir vērojams situācijā, kad ilgstošās vidējās kopējās izmaksas pieaug, palielinoties izgatavotās produkcijas apjomam.
Ražošanas mēroga pieaugošais efekts ir vērojams situācijā, kad firmas ilgstošās vidējās izmaksas samazinās, palielinoties izgatavotās produkcijas apjomam.
Mūsu gadījumā lielā uzņēmuma vidējās kopējās izmaksas (ATC1) ražojot vienu preci ir 800 EUR, savukārt mazā uzņēmuma (ATC2) ražojot vienu preci ir 450 EUR. Ražojot vairāk par vienu preci, abi uzņēmuma saskaras ar mēroga pieaugošo efektu, proti, vidējās kopējās izmaksas samazinās - ražojot 100 preces lielā uzņēmuma vidējās kopējās izmaksas ir samazinājušās līdz 450 EUR, savukārt mazā uzņēmumā – līdz 100 EUR. Šajā posmā abi uzņēmumi gūst maksimālo labumu (vismazākās kopējās izmaksas uz vienu saražoto vienību) un abi uzņēmumi var saskarties ar ražošanas mēroga patstāvīgo efektu (pie šim izmaksām tas būtu visizdevīgāk). Ražojot vairāk par 100 precēm, abiem uzņēmumiem parādas ražošanas mēroga mazināšanās efekts, proti, ražojot vairāk par 100 precēm vidējās kopējās izmaksas sāk pieaugt, ražojot 170 preces, lielā uzņēmuma vidējās kopējās izmaksas ir pieaugušas līdz 600 EUR, mazā uzņēmuma – līdz 250 EUR. Skat. 1.2. grafiku.

Author's comment
Atlants