-
Lasīšanas traucējumi. Speciālā pedagoģija
Svarīgi, lai bērns būtu jums blakām un redzētu, kā jūs to darāt (varat ar pirkstu vilkt līdzi). Tā bērns iemācās, ka burti ir sakārtoti no kreisās uz labo pusi, ka katrai skaņai ir savs burts, ka vārdi sastāv no šīm skaņām un skaņas vārdos var tikt sadalītas un atkal savienotas kopā. Bērns iepazīstas ar drukāto tekstu, ar grāmatu vispār, ar tās formu, ar to, ka ir lapas, kas noteiktā kārtībā tiek pāršķirtas. Turklāt bērns iemācās arī svarīgas lietas, kas attiecas uz citiem svarīgiem valodas un literatūras aspektiem, piemēram, vārdu krājumu; to, ka stāstam ir sākums, vidus un nobeigums, ka stāstus var izdomāt utt. Vecāki var pārliecināties par izpratni un uztveršanu, uzdodot jautājumus . Tīrā veidā lasīšanas traucējumi sastopami reti, parasti tie ir kopā ar vairāk vai mazāk izteiktiem rakstīšanas un mutvārdu runas traucējumiem. Reizēm pat slikti lasītāji parāda labus rezultātus inteliģences pārbaudēs. Klausīšanāš izpratne var būt noderīgāks spēju mērījums.
Lasīšanas traucējumi izpaužas grūtībās apgūt lasītprasmi, neraugoties uz normālu mācību procesu, normālu intelektu un labiem sociālkulturāliem apstākļiem. Tā ir ne tikai lasīšanas apguves problēma, bet grūtības, kas skar arī citas attīstības jomas – motoriku, kognitīvos procesus, saskarsmi un citas jomas.
Kāda varētu būt palīdzība?
• Pārliecinieties, ka rakstīšanas uzdevuma nosacījumi ir skaidri, sakiet bērnam, lai runā ar skolotāju, ja ir kādas neskaidrības.
• Paprasiet bērnam, lai atstāsta nosacījumus saviem vārdiem, lai būtu pastiprinājums un skaidrība.
• Iedrošiniet bērnu rast palīdzību organizēšanās procesā pirms darba sākuma. Ja jums tā ir ērti, palīdziet bērnam sastādīt sarakstu vai kādu shēmu par to, kas viņam jādara.…
Speciāla pedagoģija ir pedagoģijas zinātne, kas pēta bērnu speciālās (īpašās) vajadzības (anomālo bērnu), attīstības klīniski fizioloģiskās un psiholoģiski pedagoģiskās likumsakarības un īpatnības. (Freimanis, 2007, 8) Latvijā pastāv divi speciālās palīdzības sniegšanas veidi- speciālās izglītības iestādes un speciāla palīdzība bērniem vispārējās izglītības iestādēs. Balstoties uz psiholoģiski pedagoģisko izpēti, katram bērnam ar speciālām vajadzībām jānodrošina iespēja izglītoties tieši viņam vispiemērotākajā izglītības iestādē, nodrošinot kvalificētu palīdzību un iespēju sagatavoties dzīvei. Speciālās izglītības pamatnostādnes Latvijā ir noteiktas Speciālās izglītības attīstības koncepcijā, ko apstiprinājusi IZM ar 1997.30.05. rīkojumu nr.388. Speciālās izglītības attīstības koncepcijas realizēšanai ir izstrādāti noteikumi (Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumi nr.490,2001.20.11.) par izglītojamo uzņemšanu speciālajā izglītības iestādē un atskaitīšanu no tās, kā arī apstiprinātas programmas, atbilstoši programmu kodi, diagnozes un prasības to realizācijas nodrošināšanai.
PDF formāts.
