Evaluation:
Published: 28.01.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 6 units
References: Not used
Time period viewed: 2000 - 2010 years
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 1.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 2.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 3.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 4.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 5.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 6.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 7.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 8.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 9.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 10.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 11.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 12.
  • Research Papers 'Sabiedrisko pakalpojumu monopols Latvijā', 13.
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  IEVADS    3
  SABIEDRISKO PAKALPOJUMU MONOPOLUZŅĒMUMI LATVIJĀ    4
  SABIEDRISKO PAKALPOJUMU REGULĒŠANAS KOMISIJA    5
  DZELZCEĻŠ    6
  VAS „LATVIJAS DZELZCEĻŠ”    6
  KRITISKS VAS „LATVIJAS DZELZCEĻŠ” VĒRTĒJUMS    7
  AS „PASAŽIERU VILCIENS”    8
  SIA „GULBENES – ALŪKSNES BĀNĪTIS”    11
  DZELZCEĻA TRANSPORTA NOZARES SABIEDRISKO PAKALPOJUMU SNIEDZĒJIEM 2007.GADĀ IESNIEGTO SŪDZĪBU UN PRETENZIJU ANALĪZE    12
  SECINĀJUMI    13
  IZMANTOTĀ LITERATŪRA    15
Extract

Latvijā valsts līmenī regulējamās nozarēs darbojas vēsturiski izveidojušies monopoluzņēmumi (20.gs. sākumā – nacionalizācijas procesa laikā) un daži no pakalpojumiem tiek sniegti dabīgā monopola apstākļos. Lai gan elektroapgādes, gāzes apgādes, telekomunikāciju, pasta un dzelzceļa tirgus pakāpeniski tiek atvērts konkurencei un dažos tirgus sektoros ienāk jauni dalībnieki, pārsvarā tomēr dominē lielie uzņēmumi.
Sabiedriskie pakalpojumi ietver elektrības, gāzes un siltuma apgādi, telekomunikācijas un datu pārraidi, pasta pakalpojumus, ūdensapgādi un kanalizāciju, dzelzceļa un pasažieru pārvadājumus. Tie ir visai sabiedrībai un ikvienam tās loceklim vitāli nozīmīgi pakalpojumi, no kuriem tieši atkarīga indivīda dzīvība un veselība, kas veicina visas sabiedrības un ikviena indivīda labklājības augšanu. To saņemšana ir svarīga uzņēmumiem, jo pakalpojumi ir nepieciešami ikvienas nozares attīstībai un konkurētspējai. Uzņēmējdarbība šajās nozarēs ir atšķirīga no citām tautsaimniecības jomām, daļēji tā ir izņēmuma stāvoklī.
Pakalpojumi ir jāpiegādā patērētājiem uzņēmumu ražotnēs un iedzīvotāju dzīvesvietās, to piegādei ir jāizveido un jāuztur tīkla infrastruktūra -- fiziska (vadi, caurules, sliedes) un institucionāla (nodaļas, stacijas, piegādes dienesti). Infrastruktūras izveidei un attīstībai pastāvīgi ir nepieciešamas lielas investīcijas. Piemēram, 1994. gadā sākot publiskā telekomunikāciju tīkla modernizāciju Latvijā, nepieciešamo investīciju apjoms tika vērtēts ne mazāk kā 700 miljoni ASV dolāru (bet tas bija vislabāk attīstītais telekomunikāciju tīkls bijušajā PSRS).…

Author's comment
Atlants