-
Platona alternatīvais valsts projekts
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Ieskats biogrāfijā | 4 |
2. | Dialoga "Valsts" vispārīgs raksturojums | 6 |
3. | Platona uzskats par citām pastāvošajām valsts iekārtām, to apraksts un trūkumi viņa skatījumā | 8 |
4. | Ideālās valsts projekta izklāsts | 11 |
4.1. | Taisnīguma ideja | 11 |
4.2. | Sabiedrības struktūra | 12 |
4.3. | Audzināšana | 12 |
5. | Divu esamību jautājums | 14 |
Secinājumi, nobeigums | 15 | |
Izmantotā literatūra | 16 |
Secinājumi, nobeigums
Platons bija ļoti ievērojams Senās Grieķijas filozofs, viņa alternatīvais valsts modelis, ne tikai piedāvā konkrētu, smalki un pamatoti sastādītu valsts modeli, bet arī pamatoti norāda uz esošo valsts modeļu trūkumiem.
Pēc Platona uzskatiem ideālā valstī jau no bērnības tiks ieaudzināta ideja par vienotu valsts veselumu, nevis konkrēta indivīda personīgajām prasībām. Katra cilvēka uzdevums ir kalpot visu kopējam labumam, tiekties uz augstāko labumu un pildīt savu uzdevumu - filozofiem tas būtu attīstīt prāta spējas, būt patiesi taisnīgiem un tā arī pārvaldīt valsti; sargiem - kaismīgi doties cīņā un aizstāvēt savu valsti, sargāt to, nodrošināt to, ka pārējā sabiedrība var dzīvot mierā bez bailēm; amatniekiem un zemniekiem tas būtu klausīt filozofiem un katram pildīt sev noteikto uzdevumu, nodrošināt pārējo sabiedrību ar nepieciešamo - tas ir zemniekiem nodrošināt ar pārtiku, amatniekiem ar izstrādājumiem u.tml.
Svarīgs ir aspekts, ka Platons norāda, ka tāpat kā katram indivīdam ir jākalpo kopējam labumam, tāpat arī abām augstākajām kārtām viss materiālais ir kopējs. Ne sargiem, ne filozofiem nedrīkst būt privātīpašums, tie nedrīkst veidot ģimenes. Gan mājas, gan sievas, gan bērni ir kopīgi. Bērni nepazīst savus vecākus, tie jau no mazotnes ir valsts aizbildniecībā un tiek apmācīti. Pretēji ir ar zemāko - zemnieku un amatnieku- kārtu, kurai Platons neiebilst ne pret privātīpašumu, ne pret tradicionālu ģimeņu pastāvēšanu. Bet ņemot vērā, ka tas neizbēgami noved pie mantiskās nevienlīdzības, līdz ar to beigās pie netikumības, tad šai kārtai ir stingri jāpakļaujas likumiem, ko izsniedz augstākā kārtā, jāklausa tai.
Līdz ar to secinu, ka kopumā visi dzīvo pēc stingriem likumiem, katrs ieņemot savu vietu un pildot savu uzdevumu. Brīvā izvēle, pašnoteikšanās nepastāv.
…
Savā dialogā "Valsts" viņš runā gan par utopisku, viņaprāt ideālu, valsts modeli, kurā katram būtu savs uzdevums atbilstoši viņa noteiktajai kārtai. Viņaprāt, visi cilvēki nav un nevar būt vienādi, katram ir savi talanti, spējas, vai to trūkums, līdz ar to, katram ir jāpilda sev atbilstošs pienākums. Lai uzsvērtu sevis radītā modeļa pozitīvās iezīmes, viņš analizē arī pastāvošo valsts iekārtu trūkumus, uzsver tās lietas, kuras tiks novērstas viņa radītajā modelī. Šos trūkumus viņš liek par pamatu to, ko vēlas novērst sevis radītajā valstī. Taču šis darbs nav tikai politisks apraksts par valsts struktūru, tajā tiek risināti neskaitāmi filozofiski jautājumi, piemēram, par to, kas ir taisnīgums. Tiek runāts par vairākām esamībām - materiālo un ideju pasauli. Tiek runāts par dažādu morāles vērtību nozīmīgumu...
- Latvijas valsts budžeta vēsture
- Platona alternatīvais valsts projekts
- Vai Platona ideālā valsts ir ideāla
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Vai Platona ideālā valsts ir ideāla
Research Papers for university7
-
Politika, valsts un vara sengrieķu filosofu darbos - Sokrāts, Platons, Aristotelis, Herodots
Research Papers for university26
-
Taisnīguma problēma Platona "Valsts" I grāmatā
Research Papers for university5
-
Platona “Valsts” apskats
Research Papers for university8
-
Sabiedrības, valsts un uzņēmuma mijiedarbības modeļi vēsturiskajā attīstības skatījumā no Platona līdz mūsdienām
Research Papers for university33