Bizness sen ir ienācis mūsu dzīvē, kā tās neatņemamā daļa. Ar biznesu ir saistīta mūsu ikdiena, ienākumi, dzīves līmenis u.t.t. Tāpēc ir aktuāls jautājums vai biznesā ir vieta ētikas senajām morāles principam: „Nedari otram to, ko tu negribētu, ka tev dara!”. Vai biznesā ir vieta ētikas principiem? Mūsu pārējais laikā, kad bizness atsakās no aziātu paņēmieniem un tiecās uz Eiropas civilizēto biznesu, kur ētikas normām ir liela nozīme daudziem liekas nepieņemams pats vārdu savienojums „ētika” un „bizness”, un pastāv uzskats , ka jo ētiskāka ir uzņēmuma darbība, jo mazāka tā peļņa un otrādi - ja uzņēmums nedarbojas saskaņā ar ētikas normām un prasībām, tam ir lielākas iespējas gūt panākumus un sniegt augstāku peļņu. Bet vai tā ir vienmēr? Protams, ir gadījumi, kad morāli pareiza rīcība samazina peļņu, bet tomēr tā nenotiek bieži. Un nevajag aizmirst, ka bizness nepārtraukti ir saistīts ar cilvēkiem, ka biznesa attiecības pirmkārt balstās uz cilvēku savstarpējām attiecībām, uzticēšanos, godīgumu, atbildību u.t.t.. Un tas nozīme, ka bizness ir cieši saistīts ar ētiku. Protams, ka katrs cilvēks brīvi izvēlās labo, taisnīgo, patieso. Šīs vērtības arī nosaka viņa attieksmi pret citiem cilvēkiem neatkarīgi no viņu ieņemamā stāvokļa sabiedrībā.
Bizness ir personiska iniciatīva, brīva uzņēmējdarbība, kurā iesaistīšanos nosaka gan materiālas, gan morālas dabas motīvi. Vieni uzsāk biznesu, lai gūt lielākus ienākumus, lai nodrošināt savu ģimeni. Otri , lai īstenotu savas idejas un izteikt sevi, uzņēmību, spēju saprātīgi riskēt, profesionālismu. Parasti abi šie motīvi apvienojās. Protams, galvenais mērķis biznesā ir gūt peļņu, jo bez tās nav iespējama uzdevumu atrisināšana, kā arī nav iespējama to mērķu īstenošana, kas bija par pamatu biznesa uzsākšanai. Bieži vien cilvēki aizmirst par morāli un ir gatavi uz visu, lai gūt peļņu. Bet vai tā ir pareizi? Vai ir pareizi atteikties no cilvēcīgas attieksmes pret cilvēkiem, kuri palīdz tev gūt peļņu? Darbinieks, pret kuru izturas neētiski, negodīgi, var nejust pienākumu būt godīgam pret uzņēmumu, kurā strādā. Un galu galā tas var kalpot par iemeslu uzņēmuma zaudējumiem. Un var novest pie uzņēmuma bankrota. Tāpēc uzņēmuma interesēs ir rīkoties ētiski pret saviem darbiniekiem.
…