Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
  • Prezidentālās un parlamentārās republikas atšķirības politisko lēmumu pieņemšanā: priekšrocības un trūkumi

     

    Research Papers9 Politics

2,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:442480
 
Author:
Evaluation:
Published: 22.02.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 10 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  IEVADS    3
1.  DEMOKRĀTISKO VALSTS IEKĀRTU DAUDZVEIDĪBA    4
2.  PREZIDENTĀLO UN PARLAMENTĀRO REPUBLIKU VISPĀRĒJS RAKSTUROJUMS    5
2.1.  Parlamentārās republikas    5
2.2.  Prezidentālās republikas    6
3.  ATŠĶIRĪBAS POLITISKO LĒMUMU PIEŅEMŠANĀ    7
3.1.  Likumdevēja pilnvaras    7
3.2.  Prezidenta un izpildvaras pilnvaras    7
4.  PRIEKŠROCĪBAS UN TRŪKUMI    9
4.1.  Parlamentārās republikas priekšrocības un trūkumi    9
4.2.  Prezidentālās republikas priekšrocības un trūkumi    10
  NOBEIGUMS    14
  IZMANTOTĀ LITERATŪRA UN AVOTI    15
Extract

20. un 21. gadsimts ir kļuvis par demokrātijas gadsimtu, tāpēc ir dabiski, ka pasaulē izplatās divi demokrātiskie režīmi1: prezidentālā un parlamentārā republika. Pasaulē pastāv liela demokrātisko sistēmu daudzveidība: prezidentālās sistēmas atšķiras no parlamentārām, federālās – no unitārām, mažoritārās vēlēšanu sistēmas – no proporcionālajām utt. Latvija, piemēram, vēsturiski ir izveidojusies par unitāru parlamentāro republiku ar proporcionālo vēlēšanu sistēmu.
Parlamentārās un prezidentālās valstis atšķiras gan ar veidu, kā tajās tiek pieņemti politiskie lēmumi (likumprojektu pieņemšana, varu dalīšana un to pilnvaras utt.), gan arī tām piemīt savas priekšrocības un trūkumi, kas tās padara unikālas savā pastāvēšanas formā. Savā darbā aplūkošu tieši šos jautājumus, kā arī sniegšu īsu aprakstu par to vēsturisko veidošanos.
Pārsvarā kā piemērus attiecīgajiem režīmiem minēšu Latviju (parlamentāra republika) un ASV (prezidentāla republika).
Nav viena, visiem gadījumiem piemērota demokrātiskas valsts iekārtas modeļa. Vēl 19.gs. beigās, kad norisa cīņa par politisko demokrātiju, tika domāts arī par monarhijas gāšanu (līdz 1910.gadam Eiropā vienīgi Francija, Šveice un Sanmarīno bija republikas), kā arī par vispārēju un vienlīdzīgu pārstāvniecības institūciju vēlēšanu organizēšanu. Tagad neviens neapgalvo, ka monarhistiskās iekārtas saglabāšana kaut kādā ziņā apdraud demokrātiju. Karaļa varai galvenokārt ir simbolisks raksturs, neatkarīgi no tā, vai to noteikusi konstitūcija (piemēram, Zviedrijā un Japānā) vai arī tā ieguvusi simbola nozīmi politiskās prakses ceļā un tradīcijas dēļ (piemēram, Lielbritānijā). Šo situāciju labi raksturo teiciens: „Karalis ir valdnieks, bet viņiem nepieder vara.” Republikas un monarhijas vienlīdz lielā mērā var būt demokrātiskas valstis.
Demokrātiskajā pasaulē tagad pastāv vairāki valsts iekārtas modeļi. Neviens no tiem pats par sevi nav labāks, ne „demokrātiskāks” par citu.…

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −4,48 €
Work pack Nr. 1138349
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register