Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
3,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:245769
 
Author:
Evaluation:
Published: 02.04.2013.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 2 units
References: Not used
Extract

Cilvēka uzvedība, intrapersonālie un kontekstuālie faktori sociāli - kognitīvās teorijas skatījumā
Izvērtējot problemātiskās uzvedības attīstības riska faktorus, pētnieki atzīmē, ka ne visiem bērniem,
kas dzīvo ģimenēs ar nelabvēlīgu psiholoģisko vidi, veidojas adaptācijas grūtības. Mēģinot izskaidrot attīstības rezultātu daudzveidību balstoties uz ekoloģisko attīstības perspektīvu, var minēt kāda mainīgā esamību, kas ietekmē saistības (moderate) starp indivīda sasniegumiem un apkārtējās vides faktoriem. Balstoties uz sociāli kognitīvās teorijas postulātiem un Banduras piedāvāto reciprokālā determinisma koncepciju, var secināt, ka cilvēka funkcionēšana un adaptācija ir personisko, uzvedības un apkārtējās vides faktoru dināmiskās mijiedarbības produkts (Bandura, 1986). Bandura norāda, ka cilvēkiem piemīt spējas uz pašorganizāciju, pašrefleksiju, pašregulāciju, spējas spriest par sevi, pamatojoties uz savu aktivitāti. Šīs kognitīvās spējas padara cilvēku par proaktīvu būtni, kas lielā mērā veido un nosaka savu apkārtējo vidi, nevis tiek pasīvi ietekmēta no tās apstākļiem. Piemēram, tas, kā cilvēki interpretē savas uzvedības rezultātus, pārveido un ietekmē viņu apkārtējo vidi un personiskos raksturojumus (t. sk. priekšstati par sevi, pašvērtējums), kas, savukārt, izraisa izmaiņas uzvedībā.
Ļoti svarīgi ir ņemt vērā intrapersonālos mainīgos, kas var ietekmēt apkārtējās sociālās vides faktoru nozīmi indivīda attīstībā. Balstoties uz promocijas darba ietvaros analizēto zinātnisko literatūru, var secināt, ka sociālās vides ietekme uz indivīdu ir pastarpināta ar Es - koncepcijas komponentēm. Domājot par pusaudžu attīstību, ir jāņem vērā pieaugošas pašrefleksijas un pašanalīzes spējas, Es - koncepcijas paplašināšanos un pilnveidošanos, kas kļūst īpaši aktuāla šajā vecumposmā. Tādēļ var prognozēt, ka ģimenes psiholoģiskās vides ietekme uz pusaudžu problemātiskās uzvedības attīstību var būt saistīta arī ar tās ietekmi uz pusaudžu priekšstatiem par sevi. Apzinoties Eskoncepcijas nozīmi, kas tiek labi atspoguļota sociāli-kognitīvajā teorijā un mūsdienu zinātniskajos pētījumos, kā arī savstarpējo ietekmi starp personību, apkārtējo vidi un uzvedību, tika pieņemts lēmums, pētot saistības starp pusaudzi un ģimeni, analizēt arī priekšstatu par sevi iespējamo lomu. Promocijas darba
ietvaros pusaudžu priekšstati par sevi tiek aplūkoti pašefektivitātes konstrukta ietvaros.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register