Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:832688
 
Author:
Evaluation:
Published: 18.03.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 31 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
1.  Tamborēšanas attīstība un pielietojums vēsturē    3
2.  Tamborējumu pielietojums Latvijā    4
2.1  Tamborējumi dvieļu apdarē    4
2.2  Tamborētas mežģīnes etnogrāfiskajos tautas tērpos    4
3.  Tamborēšanai nepieciešamie darbarīki un to izmantošanas drošība    5
4.  Tamborēšanai nepieciešamie materiāli    6
5.  Tamborējuma kopšana    7
6.  Mākslinieciskie izteiksmes līdzekļi    8
6.1  Krāsa    8
6.2  Forma    9
6.3  Faktūra    9
6.4  Raksts laukumā    10
7.  Tamborēšanas pamati    10
7.1  Cilpiņu tamborēšana    10
7.2  Stabiņu tamborēšana    11
7.3  Reljefa tamborēšanas veidi    14
7.4  Formu tamborēšana    14
7.5  Rūtiņu tamborējumi    16
7.6  Krāsainie tamborējumi    17
7.7  Malu noslēgumu veidošana    17
8.  Mācību priekšmeta mērķi un uzdevumi    19
9.  Mācību satura tematiskais plānojums    19
10.  Izmantojamās metodes tamborēšanas apgūšanā    22
11.  Idejas rokdarbu stundām apgūstot tamborēšanu    23
12.  Didaktiskās spēles un uzdevumi    24
13.  Literatūras saraksts    27
Extract

M.Grasmane savā grāmatā raksta, ka mākslas vēsturnieki apgalvo, ka pirmie tamborējumi ir atrasti kapenēs Ēģiptē. Atrastās auduma malas bijušas rotātas ar vijumam vai pinumam līdzīgu tehniku, ko uzskata par tamborējuma pirmsākumu. Arī ziemeļu tautām bijusi līdzīga tehnika. Par to liecina atrastās sieviešu kapuces malas rotājums un no matiem darināts tīklam līdzīgs tamborējums. Šie atradumi attiecas uz bronzas laikmetu. (2; 32)
Turpretī L.Gandertone savā grāmatā raksta, ka tamborēšanas izcelsme ir neskaidra, bet ir zināms, ka „tamboradatas māksla” bija ļoti izplatīta Eiropā 17.gs. Tajā laikā visskaistākie tamborējumi tika radīti klosteros, it īpaši Itālijā. Mūķeņu darinātās mežģīnes, tamborējumi bija plaši pazīstami arī ārpus klosteru sienām. Mūķenes ar savu prasmi iepazīstināja tuvākās draudzes, un tā, izmantojot baznīcu savstarpējos sakarus, tamborēšanas māksla nokļuva Īrijā. Tur sākumā tika aptamborēti tikai garīdznieku tērpi un altāra segu malas, bet pēc tam uzplauka mājražošana, kur, izmantojot dabā noskatītus motīvus – rozes, ābollapiņas, dažādu augu lapas, tika tamborētas izteikti smalkas mežģīnes.
Abas autores apgalvo, ka tieši 18, 19 gs. bija ļoti iecienītas tamborētas mežģīnes un ar tām varēja nopelnīt labu naudiņu. Mežģīnes varēja atļauties tikai pasaules bagātākie cilvēki. Rokdarbnieces tika speciāli apmācītas, jo attīstījās sarežģīta tehnika un veidoja smalkas un greznas mežģīnes.
Jau 1743.gadā Dublinas Karaliskā biedrība piešķīra godalgas par tamborētiem rokdarbiem, ko gatavoja gan vīrieši, gan sievietes. Kad 1847. gadā kartupeļu bada dēļ sākās valsts ekonomiskā depresija, tamborēšana daudziem cilvēkiem kļuva par vienu no ienesīgākajiem amatiem. Daži ar to nopelnīja tik daudz, ka varēja aizceļot uz Ameriku un uzsākt jaunu dzīvi. Tie, kuri palika Īrijā, apguva grezno mežģīņu tamborēšanas māku, kuras pārdeva vietējiem muižniekiem un aizgāja uz Londonas galminieku mājām. Īru tamborējumi bija ļoti populāri un moderni, tāpēc ekstravagantās tamborētās apkakles un aproces bija ļoti dārgas.…

Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register