Brīvība un atbildība savā starpā ir ļoti saistītas, bet lai izprastu šo saikni jāizprot katra atsevišķi. Nav viegli izprast brīvības būtību, ja dzīves laikā nākas saskarties ar vairākām tās formām - personas, izvēles brīvību. Lai nu kā, es domāju, ka visaugstākā līmeņa brīvība - personas, t.i., mana kā cilvēka, kā dzīvas būtnes brīvība, pirmkārt, jau uz lemt spēju attiecībā uz sevi pašu un savu darbību. Tieši tādēļ arī pedagogam šāda veida brīvība ir vissvarīgākā.
Atbildība par otru ir cieši saistīta ar izglītību un izglītība ar atbildību. Atbildība nav tikai tas, kas saistās ar kādas personas rīcību un pienākumiem, kā mēs esam pieraduši domāt. Mēdz teikt, es nevaru uzņemties atbildību, jo traucē apstākļi, tas nav mans pienākums, tas neatbilst mani iecerei utt. Taču šāda atbildības izpratne ir šaura un nav mūsdienīga. Emanuēls Levinasa, franču domātājs, saka „Es saprotu brīvību kā atbildību par otru, tātad kā atbildību par to, kas nav manā rīcībā, vai pat par to, kas uz mani neattiecas”.…