Personas vai personu kopa, arī sabiedrības kopumā izglītotības raksturojums, kas ietver izglītības saturu, līmeni un apkopojoši tiek saukts par izglītības kvalitāti, pēc savas būtības un sūtības ir visfundamentālākais mūsu izglītojošās darbības mērķa un rezultāta rādītājs.
Skolu efektivitātes jautājums izraisa lielu interesi gan pētniekiem, gan politikas veidotājiem. Un man rodas jautājums vai ir veidi, kā uzlabot skolu darba kvalitāti un, ja ir, tad kurš veids ir rezultatīvākais un efektīvākais salīdzinājumā ar pārējiem. Kā zinām, tad Latvija nav izņēmums. Vārdi “skolu efektivitāte” un ”izglītības efektivitāte” tiek plaši izmantoti Latvijas izglītības politikas jomā.
Izglītības sistēmas kvalitāte balstās uz trīs stūrakmeņiem: ieguldījuma kvalitāti (izglītības finansējums, ēkas, personāls, mācību grāmatas un mācību materiāli); procesa kvalitāti (izglītības programmas, mācīšanas kvalitāte, klašu lielums, skolā pavadītais laiks) un ‘’iznākuma’’ kvalitāti jeb audzēkņu sasniegumiem. Visi šie trīs faktori ir nepieciešami izglītības kvalitātei, bet pirmie divi faktori ir īpaši būtiski tāpēc, ka uz tiem balstās pēdējais faktors - audzēkņu mācīšanās.…