Latvijas pirmās brīvvalsts ievērojamākie pedagogi K.Dēkens, A.Dauge, J.Students, E.Pētersons, P.Birkerts īpašu uzmanību pievērsuši pedagoģiskās psiholoģijas problēmai, uzskatot, ka tās atziņas izmantojamas audzināšanas problēmu pētīšanā un praktiskajā pedagoģiskajā darbā. Students izceļ garazinātniskās psiholoģijas virzienu, ko sauc par struktūrpsiholoģiju, tālab, ka tā "dažādus notikumus psihiskajā un garīgajā pasaulē izskaidro ar visu cilvēka apziņas struktūru un nevis tikai ar vienu vai otru apziņas elementu". Svarīga nozīme ir arī tā sauktajai attīstības psiholoģijai, kas aplūko cilvēka psihisko attīstību dažādos tā vecumposmos. Eksperimentālās psiholoģijas metožu attiecināšana uz audzināšanas sfēru ļāvusi izveidoties eksperimentālajai pedagoģijai, kurai jāizpētī "jaunieša garīgā un psihiskā attīstība, it īpaši skolas laikā". Mācībām jābalstās uz bērnu aktīvu izziņas darbību, tās nedrīkst būt pārāk vieglas, lai audzēkņiem vajadzētu piepūlēt savus garīgos spēkus, kas veicina viņu intelektuālo attīstību.…