Ikvienam bērna attīstības posmam ir savas raksturīgākās īpatnības, kuru izpratne dod iespēju pareizāk vadīt audzināšanu, atbilstoši mūsdienu sabiedrības interesēm un vajadzībām. Gan vecākiem, gan arī pedagogiem bieži vien rodas grūtības audzināšanā tieši pusaudža vecumposmā. Šķiet, viens no svarīgākajiem cēloņiem ir tas, ka audzinātāji nav pamanījuši un izpratuši tās pārmaiņas, kas notiek bērna attīstībā aplūkojamā vecumā. Bieži audzinātāju prasības nav saskaņotas ar jaunajām iespējām, vēlmēm, tieksmēm. Visiem, kas audzina 10—15 gadus vecus zēnus un meitenes, jāzina, kā noris viņu attīstība sarežģītajā pārejas vecumā. Jācenšās novērst grūtības un izvairīties no konfliktiem, kas bieži vien rodas šajā attīstības posmā.