Šajā vecumā ir tendence pakļauties grupas noteikumiem un vērtībām, bet bieži protestē pret vecāku un citu pieaugušo autoritāti; grib kļūt neatkarīgāki un patstāvīgāki. (Zommere, Ābelniece,2002, 21) Un, ja pretī ir skolotājs, kurš nemeklē kontaktu ar skolēnu, var izveidoties diezgan problemātiska situācija. Autoritāra vide skolā palielina neproduktīvo emocionālo stresu skolēnā, līdz ar to skolēns stresa un trauksmes stāvoklī neko nespēs iemācīties, jo tas bioloģiski nav iespējams. Stresa brīdī cilvēks uztver izolētus faktus, nevis spēj saskatīt kopsakarības. (Visocka, 2002, 21)
Pedagoģiskais process skolā ir skolotāja un skolēna mijiedarbības process, kurā katrs šī procesa subjekts kļūst viens no otra atkarīgs un viens otru ietekmējošs. Pedagoģiskā procesa organizācijas 1. likumība (Žogla,2014) nosaka, ka apzinātību veicina, ja skolotājs savu pedagoģiskās darbības mērķi piedāvā skolēniem izprotamā veidā kā viņu darbības mērķi, un skolotājs regulāri rada situācijas, kas nodrošina skolēnu iespējas apzināt savus sasniegumus, to ierobežojumus un tālākās darbības uzdevumus.
…