TEORĒTISKĀS NOSTĀDNES.
Vadītājs ir konkrēts darbinieks, kurš ietekmē darbinieku darbību, lai īstenotu organizācijas mērķus. (7,337) Vadītājs ir atbildība par viņa vadībā esošas institūcijas pilnvērtīgu funkcionēšanu, padotajiem, par visa veida organizatoriskajiem resursiem. (5,20)
Izglītības iestādes vadītājs ir pirmskolas, pamata vai vidējās izglītības iestādes vadītājs.(6,38) Par izglītības iestādes vadītāju ir tiesīga strādāt persona, kurai ir attiecīga izglītība un nepieciešamā profesionālā kvalifikācija. (Izglītības Likums III.30.p.) Kolektīva darbība, skolas attīstība, mikroklimats, skolas vide, skolas tēls lielā mērā ir atkarīgs no tā, kāds ir vadītājs un viņa vietnieki, kāda ir viņa profesionālā un cilvēciskā kompetence, kā viņi prot sadarboties komandā. (4,46) Mūsdienu vadītājam jāprot “strādāt gudrāk – tas nozīmē strādāt vairāk tehniskāk, politiskāk, izprot, ka vadīšana savā būtībā ir cilvēku vadīšana” (5,20) Visu laiku jāseko pārmaiņām sabiedrībā valstī, pasaulē. Skolas vadītājam tiek izvirzītas jaunas prasības. Viņam jābūt ar labām zināšanām pedagoģijā, psiholoģijā, vadības zinātnes.
Skolas vadītājs savā darbībā ir pedagogs. Vadītājs ir daļa no pedagoģiskā procesa.
Skolas vadītājs ir intelektuāla, radošā personība, kuru raksturo šādas domāšanas spējas:
Prasme loģiski domāt, radoši, kritiski
Analītiskā, stratēģiskā domāšana
Diverģentā domāšana
Filozofiskā domāšana
Vadītājam ir nepieciešamas izkoptas komunikatīvās prasmes. (5,20.-21.)
Skolas direktora pienākumi ir noformulēti Izglītības Likumā III. Daļā 30. pantā.
Prasmīgi vadītāji vada apstākļus un veido nākotni.
…