Ievads
Katras uzņēmējdarbības pamatā ir mērķis nopelnīt. Lai to veiksmīgi izdarītu, ir jāmāk saplānot visus paredzamos ienākumus un izdevumus, kā arī noteikt par kādu cenu uzņēmums ir gatavs pārdot savu saražoto produkciju un vai tā ir konkurētspējīga tirgū.
Lai noteiktu cenu, ir jāzina vienas produkcijas vienības pašizmaksa.
Pašizmaksas samazināšana, nekaitējot produkcijas kvalitātei, ir svarīgs nosacījums produkcijas konkurētspējas nodrošināšanā tirgū. Bez tam tas ir avots papildus peļņas iegūšanai.
Pašizmaksu var izkalkulēt ar dažādām metodēm un tās atšķiras ar to, kādas izmaksas ieskaita konkrētajā gadījumā.
Pašizmaksas galvenie kalkulācijas uzdevumi ir:
palīdzēt noteikt izdevīgāko cenu ar maksimāli iespējamo peļņu konkurences apstākļos;
palīdzēt noteikt zemāko pieļaujamo cenu robežu;
dod iespēju aprēķināt piedāvājuma cenu konkrētos apstākļos.
Mājas darba mērķis ir vispirms no teorētiskā aspekta apskatīt pašizmaksas jēdzienu un tās kalkulācijas metodes, bet pēc tām praktiski aprēķināt pašizmaksu pēc firmas “X” datiem un noteikt vai dotai firmai ir izdevīgi pieņemt pasūtījumu par 450 produkcijas vienības izgatavošanu.
Mērķa sasniegšanai ir izvirzīti sekojoši uzdevumi:
iepazīties ar pašizmaksas jēdzienu;
apskatīt pilnās pašizmaksas un seguma summas kalkulēšanas sistēmas; sniegt sistēmas salīdzinājumu;
aprēķināt pēc pilnās pašizmaksas un seguma summas firmas “X” vienas produkcijas vienības pašizmaksu;
pieņemt lēmumu par pasūtījumu pieņemšanu.
Teorētiskā informācija par pašizmaksu ir ņemta no ekonomiskas mācību literatūras, bet prakses dati ir ņemti no SIA “X”.
1. Pētījumu un aprēķinu daļa
1.1. Uzņēmuma dati
Lai novērtētu abas metodes, darba autors izvēlējas datus par reālo, strādājošo uzņēmumu SIA “X”. Sabiedrība ir nodibināta X. gada jūlijā un specializējas apsardzes, ugunsdrošības signalizāciju un video novērošanas sistēmas izstrādāšanā, ražošanā un uzstādīšanā.. Uzņēmuma izmaksu dati ir šādi:
Ražošana / pārdošana 4 500 vienības
Tiešās materiālu izmaksas Ls 75 000
…