AS "Kālija Parks" ir Ventspils brīvostas stividorkompānija un tranzītlieluzņēmums, kurš ir viens no lielākiem birstošo minerālmēslojumu pārkraušanas termināliem pasaulē. Neskatoties uz to, ka šis uzņēmums ir samērā jauns un tam ir šaura specializācija, tam ir labi ekonomiskie rādītāji. To apliecina uzņēmuma konkurētspēja starptautiskajā minerālmēslojumu pārkraušanas tirgū un pastāvīgie klienti.
AS "Kālija Parks" ir kālija sāls pārkraušanas termināls, kurā katru gadu tiek pārkrauti aptuveni 20% no pasaulē patērētā hlorkālija.
Kālija sāls pārkraušanas pirmssākumi meklējami 1953. gadā, kad saskanā ar PSRS valdības lēmumu Ventspils ostā sāka pienākt pirmās hlorkālija partijas no Krievijas. Tiesa gan, ka Ventspils ostas arhīvos ir atrodamas arī ievērojami senākas zinās par kālija sāls transportēšanu caur Ventspils ostu – pirmais šāds dokumentāli fiksēts gadījums datēts ar 1897. gadu. Lai vai kā, 1953. gadā kālija sāls pārkraušanas apjomi sasniedza 100 000 tonnu gadā, kas salīdzinot ar pašreizējiem 4,5 milj. tonnu gadā, ir niecīgs skaitlis. 1959. gadā tiek nolemts celt īpašu terminālu birstošo minerālmēslojumu pārkraušanai un 60-o gadu beigās to arī uzceļ. Tolaik termināls spēj apstrādāt jau pusmiljonu tonnu gadā...
1977. gadā nolemts palielināt uzņēmuma jaudu vēl par 2,6 milj tonnām gadā, jaunais termināls tiek pabeigts 1980. gadā.
Šī uzņēmējdarbība nemaz netika iesākta ar ideju dibināt šāda veida uzņēmumu. Ventspils brīvostai ir ļoti sena vēsture. Atskaitot aptuveni 100 gadus, var vērot, kā ir sācies šis process.
21.05.1897. – Krievijas imperators Nikolajs II paraksta ukazu par Vindavas (Ventspils) ostas celtniecību
XX gs. sākums – Ventspils osta sāk apstrādāt pirmos kālija sāls apjomu
1967. gads – sāk celt pirmo kālija sāls pārkraušanas terminālu
1980. gads – darbu sāk specializētais kālija sāls pārkraušanas komplekss
08.07.1994. – uz valsts uzņēmuma “Ventspils Tirdzniecības osta” bāzes tiek izveidota akciju sabiedrība "Kālija Parks"
1998. gada novembris – tiek nobeigta četru jaunu kupolveida noliktavu celtniecība. Šo noliktavu kopējā ietilpība ir 40 tūkst. tonnu. Termināls sāk pārkraut jaunus minerālmēslojumu veidus – karbamīdu, amonija nitrātu, amonija sālpetri u.c.
1999. gads – kravu apgrozījums sasniedz rekordskaitli 5,15 milj. tonnu
2000. gada marts – tiek nodota ekspluatācijā jauna piestātne Nr. 4, kuras dziļums ir 15,5 metri, kuģu pieļaujamā iegrime – 14,1 m. AS "Kālija Parks" iegūst iegūst iespēju vienlaicīgi apstrādāt divus kuģus DWT 75 000 tūkst. tonnu un ieņemvadošo vietu kālija sāls pārkraušanas tirgū.…