Impresionisma aizsākumi:
19. gadsimta sešdesmitajos gados Francijā;
nosaukums cēlies no kritiska raksta “Impresionistu izstāde”, kas tā nodēvēts, apspēlējot Kloda Monē gleznas “Impresija. Saullēkts” nosaukumu;
sākotnēji pilnībā noraidīts, kritizēts un izsmiets mākslas virziens;
Impresionisma iezīmes:
atstāj paviršības un nepabeigtības iespaidu;
impresionistus vilina neatklātais, eksperimenti, kustība, vibrācija;
gleznošana brīvā dabā;
fragmentāras kompozīcijas, paplašinot ainavas žanra iespējas;
laikmetīgas pilsētas tēma (pilsētnieku atpūta, izklaide kafejnīcās, koncertos,teātros u.c.);
tiecas izcelt parasto, necilo, atmetot romantizēto jūsmu par tradicionāli skaisto;
impresionisti atklāj, ka ēnas ir tikpat krāsainas kā attēlojamais objekts;
nejauc krāsas uz paletes;
tīras, gaišas krāsas.
Klods Monē (1840-1926)
pamudina domubiedrus gleznot vienīgi brīvā dabā;
gleznās viss izplūdis, ne krāsām, ne formām nav konkrētības;
ierīko savu darbnīcu laivā;
spēja attēlot gaismas un gaisa ietekmi uz ūdeni;
Impresija. Saullēkts.
Ūdensrozes
Savvaļas magones
Sieviete ar saulessargu
Edgars Degā (1834-1917)
franču gleznotājs, grafiķis, tēlnieks;
pasteļtehnikas meistars;
attēlo cilvēkus ikdienas darbībā un to dažādās pozas, žestus, dzīves ritmu.
Balets Parīzes operā
Sacīkšu zirgi
Deju stundā
Eduards Manē
impresionisma virziena pamatlicējs;
izstrādā tikai dažas tēlu sejas, citas tikai ieskicē;
augstu vērtē melno toni, kas izceļ pārējo krāstoņu tīrību un dzīvīgumu;
akcentē uzmanību uz gaišo un tumšo krāsu kontrastiem;
Brokastis zaļumos
Kīrsraga un Alabamas kauja
Koncerts Tilērī parkā
Pjērs Ogists Renuārs (1841-1919)
tiecas vizuāli saglabāt attēlotā objekta formu, saglabājot arī skaidru līniju un precīzu zīmējumu;
attēlo mutuļojošo Parīzes sabiedrības dzīvi, jaunatni;
portreti ar interesantām krāsu pārejām;
gaiši, dzīvespriecīgi toņi.
Meitene ar salasītajiem ziediem
Divas māsas
Klavieres
Le Moulin de la Galette
Bulevarda
Pols Sezāns (1839-1906)
dramatiskas un dinamiskas kompozīcijas;
stingras un konstruktīvas kompozīcijas;
apjomus veido ar skaidri norobežotām krāsām;
galvenais gleznā – priekšmetu materialitāte, apjoms, krāsas.…