Budžeta būtība un tā uzbūves principi
Budžeta būtība
Valsts budžets - vislielākais naudas fonds, kuru izmanto valdība savas darbības finansēšanai.
Valsts budžets uztur armiju, policiju, veselības aizsardzības ievērojamāko daļu. Ar budžeta palīdzību valsts ietekmē ekonomiskos procesus.
Valsts budžets sastāv no:
Ienākumiem;
Izdevumiem
Budžetu iedala valsts budžetā un pašvaldību budžetos, kuri savukārt sastāv no pamat- un speciālajiem budžetiem. Pamatbudžets ir budžeta galvenā daļa, kuru veido visi valsts un pašvaldību ieņēmumi, arī nodokļi un citu veidu ieņēmumi, izņemot tos, kuri īpaši iezīmēti noteiktiem mērķiem, un izdevumi, kurus paredzēts segt no šiem ieņēmumiem. Speciālo budžetu veido īpaši iezīmēti ieņēmumi un kuru līdzekļi izlietojami saistībā ar šiem ieņēmumiem.
Valsts budžeta sastādīšanas principi
Uzdevumu izpildes princips;
Taupīguma un saimnieciskuma princips;
Budžeta izlīdzināšanas princips;
Budžeta patiesības un skaidrības princips;
Ieņēmumu un izdevumu aprēķināšanas principi.
Kases efektivitātes princips;
Pilnīguma princips;
Bruto aprēķina princips;
Savrupaprēķina princips;
Publiskuma princips;
Kopējā seguma princips.
Budžeta plāns un deficīts tajā
Budžeta plāns ir aprēķināto vai novērtēto ieņēmumu un izdevumu apkopojums budžeta gadam, ko papildina ar skaidrojumiem un budžeta plāna pielikumiem.
Budžeta plāna mērķis ir nodrošināt līdzsvaru starp paredzētājiem izdevumiem un gaidāmajiem ieņēmumiem. Budžeta plāns sakārto valsts finansu saimniecību.
Budžeta plānu pieņem valdības vai federālā dome;
Par budžeta plāna izpildi ir atbildīgas pagastu un apriņķu valdes;
Budžeta plāns dod tiesības pilsoņiem, opozīcijai un tiesiskas uzraudzības iestādēm kontrolēt ieņēmumus un izdevumus, kā arī pagastā un apriņķī valdošās partijas rīcību, mērķus un pasākumus.
Jebkura valdība savā darbībā cenšas, lai budžeta ienākumu daļa būtu vienāda ar izdevumu daļu. To atbilstību sauc par „ienākumu balansu”.
Reālajā dzīvē izdevumi parasti pārsniedz ienākumus!
Tādu budžeta stāvokli sauc par budžeta deficītu
Budžeta deficīta rašanas iemesli var būt dažādi, piemēram, sabiedrības ražošanas lejupslīde, izdevumu pārmērīgā paaugstināšana uz pieņemto sociālo programmu realizāciju un uz valsts aizsardzību, ēnas ekonomikas sektora pieaugums, sabiedrības ražošanas izmaksas pieaugums, masveida naudas emisija. Liela nozīme no tiem ir ražošanas lejupslīde un ēnas ekonomikas pieaugums.
Pie budžeta deficīta rāšanas iemesliem attiecās arī tādi ārkārtīgi apstākļi, kā karš, nelaimes gadījumi, kataklizmas.
…