Pēdējais minētais darbs – “Mistiskā Kristus dzimšana” – izpildīts pārsteidzoši arhaiskā manierē. Tajā mēs varam redzēt gan eņģeļu triumfu, gan velnu sakāvi. Glezna godina Mariju. Zeltīts atvērums debesu jumā simbolizē Dievmāti, “Dieva laulāto draudzeni” un “Visuma karalieni” kā aizstāvi, kas atvieglo dvēseļu nokļūšanu paradīzē. Uzraksts kompozīcijas augšējā daļā precizē tās radīšanas laiku un iedvesmas avotu: “Es, Sandro, pabeidzu šo gleznu 1500. gada beigās nemieru pārņemtajā Itālijā. Mani iedvesmoja Jāņa Atklāsmes grāmatas 11.nodaļa, kurā tiek stāstīts par trīsarpus gadu ilgo sātana trakošanu pirms viņa iekalšanas važās, kā tas arī attēlots šajā gleznā.” Neierastais risinājums liek domāt, ka Botičelli to darinājis pats sev vai kādam tuvam cilvēkam.
Botičelli vārds bija pazīstams visā Itālijā. Mākslinieks un viņa mācekļi tikko spēja veikt neskaitāmos privātos un garīdzniecības pasūtījumus. Viens no labākajiem individuālajiem portretiem ir “Jauns cilvēks ar medaljonu”. Šis darbs ir kļuvis par vienu no visu laiku dārgākajiem portretiem, jo izsolē pārdots par 92,2 miljoniem ASV dolāru jeb 76,2 miljoniem eiro. Portrets tapis ap 1480.gadu. Tajā attēlotā jaunā cilvēka identitāte nav zināma, bet tiek pieņemts, ka tas ir ietekmīgās un bagātās Mediči dzimtas pārstāvis. Šis portrets pārsteidz ar atraisītību un dabiskumu. …