Ievads.
Neviens uzņēmums nevar darboties bez cilvēku līdzdalības. Tā kā cilvēku resursi ir vienīgie uzņēmuma rīcībā esošie resursi, kas var apzinīgi darboties pret uzņēmuma mērķiem, tad uzņēmuma interesēs ir maksimāli efektīvi izmantot darbinieku fizisko un intelektuālo potenciālu, reizē saglabājot labvēlīgu uzņēmuma mikrovidi, nodrošinot zināmu komfortu darbavietā. Nozīmīgs faktors uzņēmuma mikrovides uzturēšanā ir darbinieku motivācija. Daļa no darbinieku motivācijas ir pareiza atalgojuma noteikšana, kas ir sevišķi svarīgi pašreizējā situācijā Latvijā, kad atalgojuma nozīme ir ļoti būtiska un trūkst motivācijas speciālistu, kā rezultātā atalgojums nereti ir vienīgais motivācijas līdzeklis, kas ir uzņēmumu rīcībā. Tā kā atalgojums sastāv no monetārās daļas un nemonetārās (prestižs, panākumi, pašapliecināšanās), un Latvijā trūkst personālvadības speciālistu, autors uzskata, ka tieši monetārā atalgojuma izpēte būtu aktuālāka šodienas apstākļos.
Darba mērķis ir izpētīt:
• Kādi ir atalgojuma mērķi un nozīme,
• kādam jābūt darbinieka atalgojumam, lai tiktu panākts optimāls darba izpildes rezultāts,
• kas nosaka atalgojuma lielumu uz struktūru,
• pēc kādām metodēm atalgojums var tikt aprēķināts,
• kāda ir atalgojuma un darba izpildes saistība.
Lai tuvāk izpētītu pasaules pieredzi un gūtās zināšanas, autors ir iepazinis gan Eiropas, gan ASV un Krievijas speciālistu darbus.
…