Banku sistēma atšķiras no citām nozarēm, jo to “izdzīvošanu” lielā mērā ietekmē klientu uzticība. Tā ir nepieciešama, lai piesaistītu līdzekļus un nodrošinātu to tālāku apriti. Lai kādas jaunas tehnoloģijas izmantotu, lai kādus jaunus produktus piedāvātu klientiem, bankām neizdosies paturēt klientus, ja primārās nebūs attiecības ar viņiem. “Bankas klienti ir aktīvi, kas neatspoguļojas bilancē”. Katrai bankai ir jāiemācās piesaistīt savus klientus tā, lai tos nepārvilinātu cita banka. Bankām jāpārzina savu klientu vēlmes un jāseko kā tās mainās.
Pēc neatkarības atgūšanas 1991.gadā Latvijā tika uzsāktas reformas, lai valstī izveidotu tirgus ekonomiku. Jau pašos reformu procesa pirmsākumos Latvijā tika ieviesta nacionālā valūta, tādējādi radot iespēju īstenot neatkarīgu monetāro politiku. Centrālajai bankai valstī ir nozīmīgākā loma un tā ir galvenais posms banku sistēmā, un tā ar dažādiem monetārās politikas instrumentiem regulē naudas apgrozību valstī.
Šī referāta mērķis ir pētīt un analizēt Latvijas Bankas būtību un nozīmi valsts ekonomikā un apskatīt banku sistēmu kopumā.
Banku darbību regulējošie normatīvie akti
Lai varētu izprast kā Centrālā banka valstī regulē ekonomiku, īstenojot naudas un kredīta politiku, jāaplūko un jāanalizē visa banku sistēma kopumā.
Saskaņā ar likumu “Par Latvijas Banku” neviena institūcija vai persona nevar ietekmēt Latvijas Bankas lēmumus. Latvijas Republikas Saeima ievēlē amatā Latvijas Bankas prezidentu un pēc Latvijas Bankas ierosinājuma apstiprina amatā Latvijas Bankas padomes locekļus uz sešiem gadiem.
Latvijā ir pilnībā ieviesti starptautiskie grāmatvedības standarti saskaņā ar kuriem tiek gatavoti banku gada pārskati un starptautiskās auditorfirmas veic banku auditu. Banku praktiskā uzraudzība Latvijā ir stingra un pārbaudes tajās notiek bieži.…