Research Papers
Art, History and Culture
History, Culture
Baroka pilis Jelgavā un Jelgavas rajonā-
Baroka pilis Jelgavā un Jelgavas rajonā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 1 | |
1. | Vispārējs baroka skaidrojums | 1 |
1.1. | Vārda „baroks” izcelsme | 1 |
2. | Baroka iedalījums | 2 |
2.1. | Agrīnais Baroks | 2 |
2.2. | Dižais baroks | 2 |
2.3. | Vēlīnais baroks | 2 |
3. | Baroks Eiropā | 3 |
3.1. | Baroks Flandrijā | 3 |
3.2. | Baroks Spānijā | 3 |
4. | Baroks Latvijā | 4 |
5. | Baroka pilis Jelgavā un Jelgavas rajonā | 5 |
5.1. | Jelgavas pils | 5 |
5.2. | Academia Petrina | 7 |
5.3. | Zaļenieku muiža | 8 |
5.4. | Blankenfeldes muiža | 9 |
5.5. | Svētes muiža | 10 |
5.6. | Vilces muiža | 11 |
5.7. | Vircavas (Kroņvircavas) muižas apbūve | 12 |
5.8. | Bramberģes muiža | 13 |
6. | Pētījums | 14 |
7. | Secinājumi | 15 |
9. | Anotācija | 17 |
Baroks ir stils, kas valdīja Eiropas mākslā no 16. gadsimta beigām līdz 18. gadsimta vidum. Tā galvenās iezīmes: formu plastiskums un dekoratīva greznība, krāšņums un ārējais spožums, kas savijas ar trauksmainu emocionalitāti, tāpat arī formu brīvība, kustība un monumentalitāte. Baroku uzskata gan par baznīcas kungu, gan laicīgo valdnieku stilu, jo tas visspilgtāk izpaudās baznīcu un piļu arhitektūrā. Pilīs tika uzsvērts to reprezentatīvais raksturs: vērienīgas, krāšņas fasādes un ēku sānspārnu ietvertie goda laukumi. Interjerā dominēja plašas parādes kāpnes, zāļu anfilādes [telpas, kas savā starpā savienotas ar durvīm, un atrodas taisnā rindā citas aiz citām] un galerijas. Visi telpu apjomi bija pārpildīti ar dekoru, griezumiem, marmoru, nebeidzamām spoguļu rindām, gobelēniem un dekoratīvi alegoriskām ainām freskās un griestu gleznojumos. Baroks kā stils sākās arhitektūrā, bet būtiski ietekmēja arī skulptūru, glezniecību un dekoratīvi lietišķo mākslu. Tēlotājā mākslā dominēja monumentālas dekoratīvas kompozīcijas ar reliģioziem un mitoloģiskiem sižetiem, arī parādes portreti, kas bija domāti interjeru izdaiļošanai. Baroka meistari, raksturojot varoni kā ekspansīvu cilvēku, lika tam uzstāties ar plašu, patētisku žestu. Raksturīga bija taisni izstiepta vai pacelta roka, kas pasvītroja varoņa psihes emocionālo bagātību. Tam pašam nolūkam kalpoja arī formu kuplums un pārbagātais kroku raksts. Baroka mākslinieks izvairījās no horizontālēm, vertikālēm, simetrijas un līdzsvara, jo kompozīciju būvēja uz diagonālēm, asimetrijas, formu trauksmainiem ritmiem un krāsu vai gaismu akcentiem. Tēlniecībā no bronzas, marmora, stikla un koka veidoja atsevišķas statujas vai statuju grupas, ciļņus plastiskam arhitektūras objektu dekoram, monumentus, krūšu tēlus, kapa pieminekļus. Ierasta bija robota virsma, gaismas un ēnas efekti.
1.1. Vārda “baroks” izcelsme
Baroka etimoloģija [vārda izcelšanās] ir izvērsta un sazarota. Šā vārda nozīmi ir skaidrojuši vairāki autori dažādos laikaposmos, un sākumā tam ir bijuši dažādi skaidrojumi. Itālijā vārds “baroks” tika lietots, lai norādītu uz sarežģītu un nepatiesu domu gaitu. Savukārt franču “baroque” saista ar portugāļu vārdu “barroco” un spāņu “barrueco”, kuri apzīmēja nepareizas formas pērli. Latviešu valodā lietojamais vārds “baroks” ir uzskatāms par terminu, kas pārņemts no vācu “der Barock”, jo vācu mākslas zinātnes terminoloģija agrāk latviešu rakstītājiem bija visvairāk pieejamā. Savukārt vācu “der Barock” nāk no franču “baroque”.
Vārds “baroks” pirmoreiz sastopams 16. gadsimta beigās bez noteikta šā vārda tulkojuma. 18. gadsimtā termins guva vispārēja estētiska vērtējuma nozīmi, bet tas vienmēr bija negatīvs - klasicisma pārstāvjiem baroks asociējās ar kaut ko dīvainu, pārblīvētu, slimīgu. Tikai 19. gadsimta piecdesmitajos gados mākslas vēsturnieks J. Burkharts pirmoreiz interpretēja baroku kā vēsturisku stilu, posmu, kas likumsakarīgi nomainīja vēlīno renesansi, bet 80. gados pirmoreiz tika definētas baroka arhitektūras galvenās stilistiskās iezīmes. Divdesmitā gadsimta trīsdesmitajos gados mākslas vēsturnieki iekļāva baroka ietvaros arī mūziku un teātri.…
Zinatniski pētnieciskais darbs vidusskolā. Vispārējs baroka skaidrojums Baroka iedalījums Baroks Eiropā Baroks Latvijā Baroka pilis Jelgavā un Jelgavas rajonā
Teksts - 12 lpp. Attēli - 12 lpp.
- Apģērbs baroka laikmetā
- Baroka pilis Jelgavā un Jelgavas rajonā
- Jelgavas pils
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Baroka laika frizūras un parūkas
Research Papers for secondary school5
-
Baroka un rokoko laikmeta mode
Research Papers for secondary school3
-
Latvijas pilis
Research Papers for secondary school13
-
Galma dzīves kultūra baroka laikā
Research Papers for secondary school28
-
Autoritārisms un demokrātija Latvijā un pasaulē 20.gs. 20.-30.gados
Research Papers for secondary school36