-
Bērnu - kreiļu adaptācija mācībām skolā
Cilvēks ir sociāla būtne, kas nesaraujami saistīta ar sabiedrību un atrodas nepārtrauktā saskarsmē. Tāpēc ir būtiski apzināties sociālās adaptācijas nozīmi.
Adaptīvas struktūrālas un funkcionālas pārmaiņas notiek gan atsevišķās šūnās, organos un to sistēmas, ka arī psihiskajā darbībā , gan visa organisma kopumā. Organisms adaptejas vides apstakļiem, pateicoties mehanismiem, kas izstrādājušies sugas ilgstošas evolūcijas procesā un individuālas attīstības laika. Adaptācija ir aktīvs process, kas virzīts uz organisma nelabvelīgu, neadekvātu vides faktoru pārvarēšanu. Adaptācija palīdz uzturēt organisma iekšējas vides stabilitāti, nodrosina darba spējas, maksimalu mūža ilgumu un organisma reproduktivitāti mainīgos vides apstākļos.
„Socialā adaptācija” skaidrota ka cilveka pielāgošanās sociālas sfēras nosacījumiem, kas ietver sevī
Adekvātu apkārtejas vides un sevis paša uztveri;
Atbilstīgu attiecību sistēmu un saskarsmi ar apkārtējiem;
Spēju strādāt, mācīties, organizēt brīvo laiku un atpūtu;
Pašapkalpošanas, pašorganizacijas un savstarpējas apkalpošanas kolektīva prasmi;
Uzvedības izmaiņu atbilstoši citu cerībām.
Parasti adaptacijas nepieciešamība rodas saistībā ar cilvēka darbības un socialās vides kardinalu maiņu. No tā, cik veiksmīgi noritejusi adaptacija , atkarīga turpmaka attīstība.
Pēc Abrahama Maslova domām bērnam uzsākot bērnudārza gaitas ir zināmā mēra traucētas triju līmeņu vajadzības:
Eksistences - vajadzība pec drošības;
Sociālās – vajadzība pēc piederības, pozitīva novērtējuma;
Izziņas – vajadzība pēc iespaidiem, informācijas.
Pielāgošanas speja lielā mērā nodrošina organisma optimālu eksistenci tiklīdz mainās apstākļi. Cilvekam ir adaptivas sistēmas, kas sak darboties intensīvak kad, tas ir vajadzīgs. Bērni iemācas rēķināties ar citiem, dalīties , but pieklājīgiem, sabiedriskiem.
Hanss Seljē aprakstīja vispārējas adaptācijas sindromu. Vispārējo adaptācijas sindromu iedala trīs stadijās:
1)Trauksme;
2)Pretestība;
3)Izsīkums.
Jēdziens par vispārējas adaptacijas sindromu liek domāt, ka visi cilvēki uz stressa situācijām reaģē vienādi. Bet tā nav dažādi cilvēki reaģē uz vienu un to pašu stresoru atšķirīgi, un situācijas , kas dažiem cilvēkiem izraisa stresu , citiem izraisa prieka sajūtas. Tādēļ vispārējās adaptācijas sindroms raksturo cilvēka reakciju uz draudīgu situāciju noteiktos apstākļos , taču tas nepalīdz saprast, kādēļ viena un tā pati situāciju noteiktos apstākļos. Ilgstošsais stress negatīvi ietekmē orgānisma imūnsistēmu.…
Vidēji katrs 10 planētas iedzīvotājs ir kreilis. Latvijā par kreilību runā maz, statstika rāda- kreiļu skaits palielinās.1995. gadā Pedagoģijas un Izglītības atbalsta centrs izdod grāmatu „Mans bērns kreilis” Helsinku profesors M. Donnere uzskata, ka bērni piedzimst abrocīgi, bet apgūstot pasauli, kas saistās ar otro signālsistēmu, sāk veidoties vadošā roka. Cilvēki pēc vadošās rokas sadalās labročos un kreiļos. Abroči - ambeidestrs. Savukārt kreiļi dalās absalūtajos jeb īstajos un slēptajos, jeb pārmācītajos. Ietekmējas skolēnu kreiļu apmācība - uzsākot mācību gaitas jānodarbojas ar bērnu kreili, jāstrādā pie jēdzieniem labā puse, kreisā puse. Sākot mācīt rakstīt, lai izslēgtu spoguļrakstu, jādod trafareti, paraugi, kas jāraksta. Jādod aptaustīt dažādu faktūru burti. Nedrīkst ļaut rakstīt saistītajā rakstā, jo roka aizsedz rakstīto. Īpaša uzmanība jāpievērš garumzīmēm, mīkstinājuma zīmēm. Jālieto zīmes uzreiz. Solā labāk jūtas kreisajā pusē. Kreiļi no citiem bērniem atšķiras ne tikai ar to, ka visu dara ar otru roku. Viņi ir daudz emocionālāki, jutīgāki, sliktāk tiek pāri lieliem pārdzīvojumiem, viņus vairāk ietekmē stress. Parasti šie bērni ir mākslinieciski apdāvināti, viņiem ir bagāta iztēle, dominējošā ir redzes atmiņa. Kreiļi nespēj ilgstoši strādāt monotonu darbu, viņiem nepieciešamas pārmaiņas. Darbā kreiļi izceļas ar precizitāti, jaunradi. Taču šiem cilvēkiem raksturīgas arī straujas garastāvokļa maiņas (līdz pat apātijai), viņiem grūtāk pārslēgt uzmanību, reizēm novērojams arī atmiņas vājums.
- Bērnu - kreiļu adaptācija mācībām skolā
- Bērnu intelektuālo spēju attīstība
- Jaunākā skolas vecuma bērnu pozitīva savstarpējā saskarsme sākumskolā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Bērnu intelektuālo spēju attīstība
Research Papers for university4
-
Jaunākā skolas vecuma bērnu pozitīva savstarpējā saskarsme sākumskolā
Research Papers for university12
-
Mācību un saskarsmes prasmju veidošana 5 - 6 gadu vecu bērnu grupā pirmsskolas izglītības iestādē
Research Papers for university16
-
Sociālo zinību ieviešanas priekšnosacījumi un apstākļi manā skolā
Research Papers for university4
-
Datorizācijas ietekme uz izglītības procesu skolās
Research Papers for university17