-
Biodīzeļdegvielas ražošana un pielietošana
Nr. | Chapter | Page. |
1. | Ievads | 2 |
2. | Projekta mērķis un uzdevumi | 3 |
3. | Projekta nozīme un ietekme uz vidi | 3 |
4. | Izejvielas | 4 |
4.1. | Veidi, iegūšanas iespējas | 4 |
Eļļas standarts | 4 | |
Eļļas ieguves metodes | 5 | |
Augu eļļas ieguves tehnoloģijas izvēle | 5 | |
5. | Produkti | 6 |
5.1. | Veidi | 6 |
Eļļas pielietošana dzinējos | 6 | |
5.2. | Daudzuma aprēķini | 7 |
Latvijas pieredze | 7 | |
5.3. | Izmantošana | 8 |
6. | Izejvielu un produktu plūsmas shēma | 8 |
7. | Ražošanas tehnoloģijas shēma | 9 |
7.1. | Tehnoloģijas apraksts | 9 |
8. | Tehnoloģiskie aprēķini galvenajām būvēm, sistēmām un iekārtām | 10 |
Iekārtu specifikācija | 10 | |
Iekārtu specifikācija transporta tehnikai | 10 | |
9. | ekonomiskais novērtējums | 11 |
10. | Priekšrocības un trūkumu analīze | 11 |
11. | izmantotie informācijas avoti | 13 |
No tehniskā pielietojuma viedokļa daļēji ir realizējama un praksē traktoru dzinējos pierādīta. Tas ir potenciāls nišas produkts vispirms patērēšanai lauksaimniecībā. Lauksaimniecības loma te ir vispusīga: izejvielas piegādātājs, ražotājs un patērētājs. Rapša eļļas pielietošanas iespējas ir pašu uzņēmumā: gan pārkārtotos traktoros, kombainos, kravas automašīnās, uzņēmumu vieglajās automašīnās, kā arī speciālajās bloka siltumelektrostacijās elektrības un siltuma ražošanai.
Pēc eļļas ieguves no rapša sēklām ar auksto spiešanu seko tikai eļļas rūpīga attīrīšana.
Pielietojot augu eļļu tiek sasniegta pozitīva energobilance un samazināta CO2 izplūde.
No lauksaimnieku viedokļa liela priekšrocība ir tā, ka visa procesa ķēde sākot no audzēšanas un eļļas ieguves līdz eļļas un rapša raušu izmantošanai noslēdzas pašu uzņēmumā.
Trūkums daudzām decentralizētām iekārtām ir nepietiekamā eļļas kvalitāte. Šeit ir ievērojams uzlabošanas potenciāls šo iekārtu izmantošanas menedžmentā. Tāpēc ir ļoti nepieciešams izveidot augu eļļu standartu pēc kā vadīties.
Drošāka degvielas pielietošana ir tikai tad iespējama, kad motors ir pielaikots un pārkārtots, pārbūvēts. Pārkārtošanas veids un apjoms un papildu aprīkojuma ievietošana motorā atšķiras un atbilstoši veidojas arī prasītā cena. Izmaksas- cena vieglajām automašīnām sastāda ap 1000 līdz 5000 EUR, saimnieciskajiem transporta līdzekļiem no 5000 līdz 8000 EUR. Šīs motoru pārkārtošanas izmaksas pakāpeniski samazinās. Bez traktoriem un kombainiem praksē ar tīru rapšu eļļu brauc daži tūkstoši vieglo automašīnu un autofurgoni, un arī lokomotīves.
Kopumā izrādās, ka lielākais trūkums ir tas, ka ir nepieciešams atbalsts no motoru un mašīnu ražotājiem kā vieglo automašīnu, tā lauksaimniecības mašīnu nozarē. Un pašreiz tāds netiek sniegts.
Protams, te svarīgs ir arī vides aspekts – pie vienkāršotas ražošanas tehnoloģijas un apjoma augu eļļa kā degviela dod ievērojamu CO2 efektu. Kā naturālais produkts nav toksisks, ātri bioloģiski sadalās.
…
Šajā darbā izvēlējos apskatīt augu eļļas degvielas iegūšanu no rapša eļļas (AE100), tāpēc, ka šis augs Latvijas apstākļiem ir piemērots un alternatīvās degvielas ražotne var būtiski samazināt vides piesārņojumu. Naftas un dabas gāzes cenas palielinās. Līdz 2030. gadam Eiropas atkarība no enerģijas importa pieaugs līdz 70%. Globālā sasilšana negatīvi ietekmē klimata pārmaiņas. Viena no alternatīvām varētu būt pirmās paaudzes biodegviela. Tajā skaitā tiek uzskatāmas: • Biodīzeļdegviela, kas iegūta no rapša, sojas, saulespuķu, palmu, otrreiz pārstrādājamām pārtikas eļļām, • Bioetanols, kas iegūts no labības-kviešiem, rudziem, kukurūzas, kā arī no cukurbietēm • Tīra augu eļļa Latvijā pagaidām ir 3 decentralizētās biodīzeļdegvielas ražotnes uz rapšu eļļas bāzes: SIA „Delta Rīga”, SIA „Mežrozīte” un nu jau lielas jaudas biodīzeļdegvielas ražotne SIA”BioVenta” Ventspilī un citas. No ekonomiskā viedokļa arī turpmāk aktuāli būs centieni panākt, lai biodegvielas ražošana kļūtu aizvien lētāka, lai gala produktu iegūtu ar iespējami zemāku pašizmaksu un atbilstošā kvalitātē. Ir iespējas izvēlēties visekonomiskākās tehnoloģijas un optimālāko ražotņu lielumu-jaudas biodīzeļdegvielas ražošanā, iegādājoties nepieciešamās iekārtas no starptautiski vispāratzītām mašīnbūves firmām, piemēram, Vācijā, Austrijā, Čehijā, Zviedrijā. Latvijas mašīnbūves uzņēmumi diemžēl neražo augu eļļas spiedes, filtrus un vispārīgas iekārtas. No jauna veidojamām biodegvielas rūpnīcām ir tāda priekšrocība, ka var uzreiz izvēlēties pašas efektīvākās tehnoloģijas. Eiropas Komisija norāda, ka tiks turpmāk sniegts atbalsts biodegvielas izstrādei un pilnveidošanai. Pašizmaksa arī ir samazināma, saimnieciski izvērtējot un labi realizējot blakus produkciju, kas iegūta biodegvielas ražošanas procesā.
- Biodīzeļdegvielas ražošana un pielietošana
- Cukura ražošana
-
Vīna ražošana
Research Papers6 Chemistry, Cooking, Food Processing, Economics
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Biodegvielas ražošana un lietošana Latvijā
Research Papers for secondary school8
Evaluated! -
Vīna ražošana
Research Papers for secondary school6
-
Saites ūdenī un ledū. Ūdens un ledus uzbūve un īpašības
Research Papers for secondary school5
-
Elektrība un tās ražošana Latvijā
Research Papers for secondary school6
-
Ziepes. Ziepju ražošana
Research Papers for secondary school15