Izvēlējos šo tematu tāpēc, ka man tas liekas saistoši un aktuāli. Savu nākamo profesiju izvēlējos sabiedriskās attiecības, un šajā jomā ir jāpārzina sociālā struktūra, politiskie virzieni un ierēdniecības struktūrvienības un nozares.
Tā kā mūsdienu valsts organizēšana un pārvaldīšana ir sarežģīts process, tas prasa speciālas zināšanas, iemaņas un pieredzi. Lai valstī varētu ietekmēt politikas īstenošanu un realizēt likumu izstrādi, kā arī regulēt daudzveidīgās un sarežģītās politiskās attiecības un valsts funkcijas, ir nepieciešamas dažādas valsts pārvaldes struktūrvienības – biroji, departamenti, aģentūras. Lai nodrošinātu pensiju sistēmas, nodokļu iekasēšanas, veselības aizsardzības un izglītības sistēmas darbību, ir nepieciešams daudzu cilvēku ikdienas profesionāla ikdienas darbība. Un tas viss kopumā ir pazīstams kā birokrātija.
Šo darbu rakstot, mērķis bija izpētīt birokrātijas nozīmi, tās galvenās pazīmes, kā arī galvenās problēmas, kas ir saistītas ar birokrātiju.
Jēdziens „birokrātija” ir radies no franču valodas vārda bureau, kas vecfranču valodā nozīmē ‘rakstāmgalds’ un grieķu valodas vārda kratos, kas nozīmē ‘spēks, vara’. Tātad tulkojumā tā ir ‘kancelejas kundzība’. Ar jēdzienu ‘birokrātija’ tiek apzīmēts efektīvs pārvaldes aparāts – ierēdņu korpuss. [1; 101]
Tā ir efektīva, racionāla un produktīva organizēšanas metode. [9; 415]
Pastāv uzskats, ka birokrātija Eiropā sāka veidoties 15.-16.gadsimtā līdz ar centralizētu valstu nostiprināšanos. Tās rašanās un attīstība balstās uz to pašu darba dalīšanas principu, kas ir veicinājis cilvēces ekonomisko un sociālo attīstību kopš senākiem laikiem. Uz tā pamatiem organizēta profesionālā ierēdniecība pakāpeniski izveidojusies aptuveni piecsimt gadu laikā. [4; 85]
Ierēdniecība sāka intensīvi veidoties feodālisma sairšanas posmā, kad attīstījās brīvā uzņēmējdarbība un tirgus ekonomika un līdz ar to radās priekšnoteikumi demokrātijai un racionālai sabiedrības pārvaldīšanai. [2; 234]
Viena no svarīgākām birokrātijas nozīmēm ir dažādu valsts un sabiedrisko organizāciju uzbūves forma, kur izpildorgāni praktiski ir neatkarīgi no sabiedrības vai organizācijas locekļu vairākuma.…