Sacerējums vai domraksts? Vārds “sacerējums” izmantoja apmēram līdz 1990 – 1992 gadam. Eksistē uzskati, ka vārds “sacerējums” ir tiešs tulkojums no krievu vārda “сочинение”. Sacerējums ir radoša rakstura darbi, kuros skolēni, sākot ar I. vai II. klasi, mācās plānveidīgi izteikt savas domas un jūtas, attēlot konkrētus notikumus un parādības dabā un sabiedriskajā dzīvē. (6; 494) S. I. Ožegova Krievu valodas vārdnīcā sacerējums definēts, ka: “вид письменной школьной работы – изложение своих мыслей, знаний на заданную тему”.(11;670) Šodien izmanto vārdu “domraksts”, kaut arī domraksta definīcija ir skolēnu patstāvīgs radošs domu izklāsts par noteiktu tēmu.(1;4) Luika R. grāmatā ir paskaidrots, kāpēc sacerējumus agrāk un tagad nosauc par domrakstiem: tekstu pašiem jāizdomā un jāuzraksta. (7;3)
Luika R. uzskata, ka izdomāt - tas ir interesanti; izdomāto pastāstīt mutvārdiem – arī varētu izdarīt, bet izdomāto uzrakstīt, uzticot savas domas papīram un kādam cilvēkam, kas, tevi pašu neredzot, tās lasīs, - tas jau ir grūtāk. Izteikt sevi rakstu valodā – skaidri, sakarīgi, nepārprotami – tur jau vajadzīgas zināšanas un iemaņas. Domraksts (sacerējums) ir radošs darbs. (7;3) Rakstot domrakstus visspilgtāk var izpausties skolēnu radošās spēja un patstāvība. Rakstot domrakstus skolēni patstāvīgi izmanto visas tās zināšanas un iemaņas, ko viņi apguvuši, mācoties valodu – vārdu krājumu, prasmi veidot teikumus, pareizrakstību, zināšanas par teksta veidošanu. …