Šis ir mans kursa darbs, kurā tiek pētīta nāves un dzīvības problēma. Šāda temata izvēli es motivēju ar mērķi – padziļināt savas zināšanas literatūrā, gan uzzināt dažādos viedokļus par nāves un dzīvības problēmu, jo ikdienā ar šo problēmu ne pārāk bieži saskaroties, esmu pārāk maz par to domājusi.
Esmu pārliecināta, ka šī kursa darba tēma ir ļoti aktuāla ne tikai mūsdienās, bet arī visos laikos, kad vien ir pastāvējis cilvēks. Pastāv viedoklis, ka “cilvēks sava nosakuma cienīgs kļūst vienīgi no brīža, kad viņš uzdod sev šos grūtos jautājumus un sāk meklēt uz tiem atbildi, nepārtraukti mainoties pats un mainot savu attieksmi pret dzīvi”1.
Būtiska man arī šķiet mana kursa darba izglītojošā puse, kas ir arī mērķis: padziļināt zināšanas latviešu literatūrā; veidot iemaņas patstāvīgam izziņas un izglītojošam procesam un iegūt praksi sava viedokļa un uzskatu izteikšanai. Lai mērķi realizētu veikti šādi uzdevumi:
1)Apkopots literatūras kritiskais un vēsturiskais materiāls;
2)Veikta avotu idejiski mākslinieciskā analīze.
Kopumā izmantoju samērā plašu literatūras klāstu, balstoties uz četriem avotiem: A. Bels “Būris”, N. Ikstena “Dzīves svinēšana”, A. Upīša “Kailā dzīvība” un Veidenbauma dzeja. Šos literatūras materiālus izanalizējot, es izrakstīju tās tēzes, kas attiecas uz manu kursa darbu, tā vēlāk šīs tēzes ir pilnībā attiecināmas uz kādu no šī darba punktiem.
Darba pirmajā nodaļā ir aplūkota A. Bela romāna “Būris” būrisma ideja, kuru varētu arī pielīdzināt dabiskajai nāvei. Otrajā nodaļā ir izvērtēta Noras Ikstenas romāna “Dzīves svinēšana” meitas dzīves uztveres mainīšanās attieksmē pret māti, kura ir mirusi, un mirušās mātes ietekme uz meitu. Toties nākošajā nodaļā ir apskatīts A. Upīša noveļu krājums “Kailā dzīvība”, kurā ir aizskartas šobrīd ne tik aktuāls temats kā kara vai revolūcijas piedzīvojošo cilvēku liktenis, kurš attēlots arī šī krājuma ilustrācijās, kurām tika veltīts arī viens no plāna punktiem. Bet ceturtajai nodaļai ir raksturīgas E. Veidenbauma dzejas paustās traģisko dzīves pretrunu atziņas. Sīkāks kursa darba apskatāmā temata izklāsts atrodams satura rādītājā.
Darba rezultātā iegūtās atziņas atspoguļojas secinājumā, kuras papildina pielikumi.
…