Mēs dzīvojam straujā un dinamiskā laikmetā, kurā jaunās tehnoloģijas un elektroniskās ierīces ir mūsu modernās dzīves neatņemama sastāvdaļa. Drīz plašo elektronisko telpu būs iespējams papildināt ar drošu un katram Latvijas Republikas iedzīvotājam pieejamu individuālu elektronisko atslēgu! Tas nozīmē: jaunas komunikācijas iespējas elektroniskajā vidē un būtisku laika ekonomiju darbā ar dokumentiem kā privātajā, tā arī valsts sektorā.[3]
Ikviens cilvēks savā mūžā ir sastapies ar līgumu slēgšanas procesu, stāvēšanu rindās, lai saņemtu kādu izziņu vai iesniegtu dokumentus. Līdz šim, saņemot elektronisko pastu jeb e-pastu, varēja minēt, vai e-pasta adresē ierakstītais vārds un uzvārds arī ir tās personas, kura atsūtījusi e-pastu. Pārliecināties, ka sūtītājs ir tieši šis cilvēks un nevis kāds cits, nebija iespējams. Tāpat līdz šim nebija iespējams dokumentus (līgumus, atskaites, deklarācijas utt.) parakstīt elektroniski.[2]
Elektroniskais paraksts ir viena no pēdējā laikā visvairāk apspriestām IT tēmām Latvijas IT nozarē. Ir daudz šķēpu lauzts par pieņemamākajiem ieviešanas scenārijiem, labāko Sertifikācijas Pakalpojumu Sniedzēju u.tml.
Tomēr maz ir runāts par IT speciālistu un lietotāju izglītošanu. Vai mēs varam droši teikt, ka saprotam, kas ir "elektroniskais paraksts", kādi ir tā labumi un riski? Vai zinām, kā izvairīties no riskiem?
Šajā referātā var atrast aprakstus dažādiem pakalpojumiem, kas paredzēti to sistēmu pielāgošanai darbam ar e-parakstu un ar tā izmantošanu saistīto risku samazināšanai.
Šo referātu esmu sadalījis vairākās daļās, tādos kā īsos stāstos, cenšoties tos veidot pārejot no vienkāršiem pamatprincipiem uz tehniskiem risinājumiem. Tas ir darīts ar nolūku, lai no tehniskām lietām attālinātiem cilvēkiem taptu kaut nedaudz skaidrāks, kas ir elektroniskais paraksts.[1]…