Starptautiskā tirdzniecība ir preču apmaiņa starp divām vai vairākām valstīm, vai, precīzāk, starp dažādu valstu uzņēmumiem. Galvenais iemesls, kādēļ pastāv starptautiskā tirdzniecība, ir suverēnu valstu pastāvēšana it visur pasaulē. Latvija, kā suverēna valsts stājas ekonomiskās attiecībās ar citām pasaules valstīm, gan tuvākajiem kaimiņiem Baltijā, gan tālākiem šo attiecību partneriem – Vāciju, Lielbritāniju, Skandināvijas valstīm, Krieviju, Kazahstānu utt.
Starptautisko tirdzniecību ietekmē dažādi faktori, kas arī mainās, mainoties laikiem.
Latvijas gadījumā pēdējos 20 gados lielākie notikumi, kas ir ietekmējuši starptautiskās tirdzniecības attīstību, ir neatkarības atgūšana un iestāšanās Eiropas Savienībā. Taču tie ir tikai būtiskākie Latvijas faktori, taču pēdējās dekādēs starptautiskās tirdzniecības attīstību pasaulē ir ietekmējuši šādi faktori:
1)Tehnoloģiskā attīstība
2)Robežu atcelšana tirdzniecībai un faktoriem
3)Pakalpojumu, kas atbalsta starptautisko tirdzniecību, attīstība
4)Augošs patērētāju un institūciju spiediens
5)Globālā konkurence
6)Mainīgas politiskās situācijas.
Diemžēl pasaulē nav tādu statistikas krājumu, kas palīdzētu novērtēt šo faktoru ietekmi uz starptautisko tirdzniecību skaitļos, taču par to mēs varam spriest paši – cik daudz preču un pakalpojumu bija pirms 20 gadiem un tagad.
Darbā tiks pētīti un analizēti iepriekšminētie faktori, kā arī lielāks uzsvars likts uz Latviju ā Eiropas Savienības locekli, jo Eiropas Savienība ir mūsu tuvākais un lielākais tirgus, kurā mēs tirgojamies, tādēļ ES ietekme tiks pētīta sīkāk.…