Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
1,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:306711
 
Author:
Evaluation:
Published: 18.12.2013.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 4 units
References: Used
Extract

Analizējot Epikūra baudas teoriju, Seneka nonāk pie secinājuma, ka tā ir atturīga un sausa. Viņš uzskata, ka bauda nav atkarīga tikai no tikuma. Arī netikli cilvēki gūst baudu, taču tā nav ilglaicīga un ir nesalīdzināma ar tikumīga cilvēka svētlaimi. Cilvēki tiecas kļūt labāki ne tāpēc, ka tas viņus dara laimīgus, taču ir laimīgi, ja apzinās sevi esam tikumīgus. Seneka uzskata, ka daudzi cilvēki ir nelaimīgi tieši tādas baudas dēļ, kas ir īslaicīga un nenodrošina apmierinājumu ilgtermiņā, un šāda bauda nekrietnu cilvēku dzīvē izpaužas kā netikums, taču baudai vajadzētu būt sasaistītai ar tikumu, savādāk tā nodara vairāk ļauna nekā laba. Viņaprāt, tikums ir kas augsts un cildens, turpretī bauda – kas zems un verdzisks, un tās mājvieta ir zaņķi un krogi. Bauda izdziest tajā mirklī, kad tā visvairāk priecē; tai nav daudz vietas, tāpēc tā ātri piepildās un rada apnikumu, un pēc pirmā uzviļņojuma noplok.
Seneka daudz spriedelē par tikumu un atzīst, ka tiklam cilvēkam ir lielākas iespējas būt laimīgam un sajust baudu gan no dzīves gaišajām dienām, gan no nedienām. Tikums ir tas, kas palīdz pārvarēt grūtības, uzveikt slimības, un padara cilvēku laimīgu. Ja cilvēkam tiek liegts tikums, attiecīgi tiek atņemta arī iespēja būt laimīgam un gūt baudu. Kamēr saglabājas tikums, tas nosaka cilvēka dzīves saturu un kvalitāti. Zaudēts tikums cilvēku var ievest netiklībā.
Seneka, izmantojot Epikūra mācību savos darbos, attīstīja baudas teoriju, paplašināja to ar saviem spriedumiem un pārdomām par baudas un tikuma saistību, par laimīgas dzīves pamatprincipiem, par garīgo un materiālo bagātību. Seneka atzīst baudu, taču, pretēji Epikūram, uzskata, ka tā nav tikai tikumīgu cilvēku privilēģija. Viņš analizē arī baudas un netikumu saistību. Filozofs secina, ka Epikūra baudas teorija ir nepilnīga un pārāk idealizēta.


Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register