Strādājot Sociālās palīdzības centrā ikdienā nākas saskarties ar ģimenēm, kuras nonākušas sociālās, ekonomiskās un psiholoģiskās grūtībās. Nabadzība, bads, nepietiekams uzturs, ilgstošs bezdarbs, slimības, pajumtes trūkums un sociālās labklājības līmeņa krišanās rada lielu spriedzi ģimenēs. Iedzīvotāju vispārējā dzīves līmeņa pazemināšanās rezultātā pieaug maznodrošināto ģimeņu skaits. Šādās ģimenēs ir traucēta bērnu sociālo vajadzību apmierināšana. Lielākoties tās ir sociālā riska ģimenes. Risinot klienta problēmas, uzklausot viņus un izprotot klienta vēlmi, esmu vairāk pievērsusi uzmanības ģimenēm, kurās aug bērni un tā kā pati audzinu divus dēlus – pusaudžus ar savām attīstības īpatnībām, untumiem, krīzēm savā dzīvē, tad man šis vecums likās vistuvākais.
Pusaudžu periods veido pāreju no bērnības uz jauniešu periodu Šī perioda īpašā nozīme saistāma ar bērna pubertāti un sociālo attīstību, kā arī ar identitātes vai pašvērtējuma nostiprināšanos (meklēšanu). Šajā periodā izveidojas bērna personības pamatiezīmes un kvalitātes, kā arī atklājas iepriekšējos periodos izveidojušās ietekmes emocionālajā, kognitīvajā, sociālajā sfērā. Jo lielākas kļūdas ir pieļautas iepriekšējos attīstības periodos, jo tās stiprāk izpaužas pusaudža periodā, jo “grūtāks” pusaudzis ir šajā periodā. Lielākā vai mazākā mērā pusaudzi raksturo negatīvisms, opozīcija, nepakļaušanās u.tml. (5,120)
Ģimene, audzinot bērnu, gatavo viņu dzīvei konkrētā sabiedrībā un audzināšanas tradīcijām nekad nav nejaušs raksturs. Gatavošana dzīvei konkrētā sabiedrībā var būt gan apzināta, gan – biežāk neapzināta. Tātad vecāki mēģina bērnos ieaudzināt tās īpašības, veicināt tās spējas, kas pēc viņu ieskata, būs bērnam svarīgas un noderīgas dzīvei.( 4,113.)
1.Iepriekšējo periodu audzināšanas kļūdu ietekme uz pusaudžu gadiem.
Pirmā dzīves ciklā jeb attīstības stadijā – zīdaiņa vecums ir iekļaušanās stadijā. Mazais bērns – zīdainis sāk aptvert, ka pasaule ir droša vieta, ka tā ir “laba vieta dzīvošanai”.
Pirmajā dzīvības gadā viņa izturēšanos nosaka galvenokārt bioloģiskas vajadzības – bērns stihiski tiecas pēc barības, miega, siltuma un citiem labsajūtas faktoriem(6,36)…