Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
  • H.G.Gadamers "Patiesība un metode". Hermeneitikas ontoloģiskais pagrieziens uz valodas vadulu

     

    Research Papers4 Philisophy

0,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:531877
 
Author:
Evaluation:
Published: 29.04.2013.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 1 units
References: Used
Extract

Spekulatīvo, atbilstoši šī vārda nozīmei kāda tā izveidojās filozofijā ap 1800.gadu, Gadamers raksturo kā atspoguļojošo, un tas ir vairāk kā Platona redzējums par valodu kā tikai kopiju - runa ir par tajā atspoguļotā tēla netveramību, mainīgumu, kas ir pretstatā ikdienas dogmatiskajai pieredzei. Analoģijā ar pili, kas atspoguļojas dīķī, Gadamers valodu salīdzina ar ūdens virsmu un raksturo kā pastāvošu bez savas būtmes, tādējādi tā it kā nav nekas pati par sevi, tomēr ļauj lietai sevī atspoguļoties un rezultātā šķiet ar to būtiski saistīta, tāpat kā spogulis ir saistīts ar attēlu. Bez oriģinālā objekta attēls nevarētu pastāvēt, un lai gan tie šķiet nošķirti viens no otra, attēlu no objekta nav iespējams atšķirt, tāpat kā lietu un tās nozīmi izteiktu valodā. Tomēr Gadamers iebilst Hēgeļa izdarītajai atšķirības atcelšanai starp dialektisko un spekulatīvo, kas izriet no Hēgeļa ‘’spekulatīva’’ jēdziena izpratnes – tas izriet no valodas pakļaušanas izteikumam, kas, ir ierobežojošs valodas skatījums un drīzāk sastopams tiesas zālēs, nevis cilvēciskajā pasaules pieredzē. Gadamers apgalvo, ka tas, ka kaut kas tiek teikts, nenorāda uz izteikumu. Izteikums ir pateiktā ‘’tīrā’’ jēga, kas reducēta tikai uz tik tiešām vārdos izteikto, turpretī pat ikdienišķās sarunās teiktajā vienmēr ir klātesošs pasaules skatījums kā veselums, teikto ļauj saprast tā noturēšana ‘’jēgas vienībā ar neteiktā bezgalīgumu’’. Tas norāda uz valodas spekulatīvo dabu pavisam citā nozīmē, nekā to ir sapratis Hēgelis. Tātad hermeneitikai nepieciešams apzināties, ka ‘’jēga par sevi’’ ir dogmatisks koncepts, jo jebkurš izklāsts ir spekulatīvs.
Galu galā Gadamers norāda, ka novēršanās no antīkās dialektikas uzskata, ka lieta iedarbojas uz domu, nevis saprašana ir subjekta aktivitāte, kopā ar lietas valodas-iegūšanu liek secināt, ka viss, uz ko var vērsties saprašana, ir apvienots universāli ontoloģiskā struktūrā, jeb citiem vārdiem sakot, ‘’būtme, ko var saprast, ir valoda’’ tā ir tāda būtme, kas pati ‘’iz sevis priekšstata sevi saprašanai’’ un tātad par kaut ko runājot, mēs runājam par šīs lietas valodu. …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −1,48 €
Work pack Nr. 1331935
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register