Lai sekmīgi veiktu kādu darbu, labi jāzina darba tehnoloģija - kā to iespējami labāk un racionālāk izpildīt. Tas attiecas arī uz mācīšanas tehnoloģiju - metodiku jeb veidu, kā atrisināt kādu radušos problēmu. Mācību procesā skolotāja un skolēna darbība, prasme sadarboties, mācīšanas un mācīšanās līdzekļu efektivitāte ir viens veselums. Pedagoģiskajā procesā savukārt ir svarīgas skolotāja un skolēna, vecāku un bērna savstarpējās attiecības, kuru pamatā būtu savstarpēja uzticība un ieinteresētība.
Audzināšanas un mācību process pamatskolas 1. posmā (1. - 4. klasē) ir vienots, jo skolotājs reizē ir arī audzinātājs. Ja skolēns uzticas vecākiem, skolotājiem un audzinātājiem, viņa dabas doto individuālo spēju attīstībai, socializācijai un personības attīstībai jau ir radīti labvēlīgi apstākļi. Uzticēšanās gaisotnē mainās kā skolēns, tā arī skolotājs.
Skolēns mācību un pedagoģiskajā procesā nepārtraukti atrodas situācijās, kuras tiek risinātas. Skolēna reakcija uz radušos situāciju mācību un audzināšanas procesā ne vienmēr ir atkarīga no skolotāja pedagoģiskās vadības. Līdz ar to mācību procesu var uzskatīt par dažādu mērķtiecīgu pedagoģisko situāciju secīgu un plānotu maiņu.
Skolotājam jāprot iepriekš paredzēt tās pedagoģiskās situācijas, kuras rosina vēlamu skolēna atbildes rīcību. Skolotāja mācīšanas un skolēna mācīšanās mērķi ir zināšanu un prasmju, uzskatu, mācību orientāciju, ieviržu un attieksmju apguve.
…